Vodo zaračunavati ali ne
Zveza potrošnikov Slovenije poziva vlado, naj z zakonom uredi brezplačen dostop do vode iz pipe ob obroku v gostinskih obratih in zdraviliščih. Na Turistično-gostinski zbornici Slovenije pa menijo, da je odločitev o zaračunanju postrežnine stvar odločitve vsakega ponudnika.
Kranj – Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so v prvih dneh julija sprožili kampanjo Kozarec vode iz pipe, prosim!, da bi zakonsko uredili dostop do brezplačne vode iz pipe ob naročilu obroka ali/in druge pijače v gostinskih obratih in zdraviliščih. Dopis so poslali tudi vladi. »Za zdaj smo dobili odgovor, da je naš poziv predala trem ministrstvom – za finance, za okolje, podnebje in energijo ter za gospodarstvo, turizem in šport,« so pojasnili na ZPS. Dodali so, da v času čakanja na odgovor nadaljujejo ozaveščanje o problematiki in zbiranje podpisov podpore potrošnikov njihovemu pozivu, ki je objavljen na spletni strani ZPS. V dobrih dveh tednih so zbrali blizu 4000 podpisov. »Imamo podporo ljudi, na kar se bomo sklicevali tudi pri pogovorih z vlado,« so napovedali.
Kot so navedli ob začetku kampanje, jim potrošniki vse pogosteje sporočajo, da v restavracijah ni mogoče dobiti vode iz pipe in da v številnih zdraviliščih ob kosilu in večerji ponujajo le ustekleničeno vodo, gostje pa vodo iz pipe dobijo le, če jemljejo zdravila. ZPS je zato v restavracijah in zdraviliščih preveril, kako težko je ob obroku priti do kozarca vode iz pipe. Obiskali so 19 restavracij, pri čemer so jim v več kot tretjini restavracij bodisi najprej ponudili predpakirano vodo bodisi so vodo iz pipe zaračunali, v dveh pa vode iz pipe sploh niso stregli. Poleg tega so naslovili dopis na 19 zdravilišč in term, naj pojasnijo svojo prakso ponudbe vode, a so prejeli le šest odgovorov, in sicer da gostom zagotavljajo ustrezen dostop do pitne vode. ZPS tako ugotavlja, da je v Sloveniji prodaja vode za nekatere dobičkonosna dejavnost. Kot so poudarili, imamo pri nas srečo, da lahko pijemo vodo iz pipe, ki ima številne prednosti pred predpakirano vodo. »Ne le, da je bolj trajnostna izbira, je tudi mnogo cenejša in primerljive kakovosti.«
Zbornica: S postrežbo vode so stroški
Direktor Turistično-gostinske zbornice Slovenije Fedja Pobegajlo pravi, da v okviru trajnostne usmeritve slovenskega turizma k nudenju brezplačne vode iz pipe poziva tudi novi osnutek Zakona o gostinstvu, ki pa dopušča zaračunavanje postrežnine. »To stališče zagovarja tudi naša zbornica, saj s postrežbo vode nastajajo stroški vode, osebja, inventarja, prostorov, pomivanja, energije ipd. Zato se nam ne zdi prav, da bi bili ponudniki primorani kriti te stroške. To še posebno velja v luči nedavnih podražitev v panogi; za dobro tretjino so se povečale plače, še bolj so narasli stroški materiala, zlasti hrane in pijače, da ne govorimo o stroških energije, ki so za nekajkrat večji,« je pojasnil Pobegajlo.
Kot je poudaril, na zbornici podpirajo trajnostno smer panoge, tudi promoviranje pitja vode iz pipe. »Menimo pa, da je odločitev o zaračunanju postrežnine stvar odločitve vsakega ponudnika in ne more biti zakonsko predpisana. Ob tem kot primer tudi dodajamo, da podjetja, ki upravljajo starejše objekte s starimi vodovodnimi omrežji, zaradi zagotavljanja varnosti in zdravja vodo klorirajo in zato ponujanje vode iz pipe ni smiselno,« je razložil Pobegajlo in dodal, da si želijo, da bi ZPS v prihodnje v primeru podobnih akcij najprej preveril in uskladil vsebino s panožnimi združenji, nato pa bi lahko skupaj komunicirali kampanjo.