Učenje brez motenj digitalnih tehnologij
V dobi, ko so pametni telefoni postali neizogiben del našega vsakdana, se vse več držav odloča za uvedbo prepovedi uporabe telefonov med šolskim časom. Franciji in Finski, ki prepovedujeta uporabo mobilnih telefonov v šolah, se z začetkom prihodnjega leta pridružuje tudi Nizozemska. Kako pa je pri nas?
Boris Mohorič, ravnatelj: »Mislim, da bi moralo ministrstvo izrecno prepovedati uporabo telefonov v šolah in tudi pripraviti smernice, kako ravnati v primeru, ko se otroci prepovedi ne držijo.«
Anja Stržinar, dijakinja: »Nobena prepoved ne bo dejansko ustavila uporabe. Sicer pa so digitalne naprave lahko pri pouku tudi v veliko korist.«
Kranj – Vprašanje prepovedi telefonov v šolah ne nudi enostavnih odgovorov. Pomembno je upoštevati različne vidike te problematike ter iskati ravnovesje med omejitvami uporabe telefonov in spodbujanjem razvoja digitalnih veščin. Sodelovanje med učitelji, starši in učenci je ključnega pomena pri oblikovanju smernic, ki bodo omogočile produktivno učno okolje, obenem pa bodo spoštovale potrebe in izzive sodobnega sveta. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVI) o morebitni uvedbi prepovedi telefonov v šolah ne razmišljajo. »Na ministrstvu ne načrtujemo zakonskih sprememb, s katerimi bi na nacionalni ravni prepovedali uporabo mobilnih telefonov. Osnovne šole lahko sicer z internimi akti (pravila šolskega reda) individualno prepovejo ali pa omejijo uporabo mobilnih telefonov, pri čemer se prakse po različnih osnovnih šolah razlikujejo. Prav tako ne zaznavamo, da bi ravnatelji oziroma ostali strokovni delavci pozivali k spremembi zakonodaje v tej smeri,« so zapisali.
Kako je v praksi
Tako na osnovnih kot srednjih šolah so prakse uporabe telefonov podobne. Uporaba je strogo prepovedana, razen v primeru, da k njej pozove učitelj oziroma profesor. Boris Mohorič, ravnatelj radovljiške osnovne šole, je o uporabi telefonov v šolah dejal: »Mislim, da bi moralo ministrstvo izrecno prepovedati uporabo telefonov v šolah in tudi pripraviti smernice, kako ravnati v primeru, ko se otroci prepovedi ne držijo, oziroma bi morali določiti, kdaj in kako se telefon sme uporabiti. Po drugi strani pa sem mnenja, da nosijo velik delež odgovornosti za motenje pouka tudi starši. Oni telefon kupijo in plačujejo naročnino in s tem omogočijo svojim otrokom uporabo.« Aljoša Brlogar, ravnatelj Gimnazije Kranj, pa je opozoril na dilemo v šolstvu, ali učence, dijake in študente ter učitelje po celotni šolski vertikali in horizontali še bolj seznaniti z uporabo napredne tehnologije, torej stopiti še korak naprej, ali raje stopiti korak nazaj in se vrniti k pisanju »na roke«. »Tako pri prepovedi kot pretirani permisivnosti glede napredne tehnologije je treba biti zelo previden. Odprti smo za strokovno razpravo na to temo, glavni odločevalci bi morali biti šolniki ob podpori strokovnjakov s širšega znanstvenega in tehnološkega področja,« je dejal Brlogar in dodal, da na kranjski gimnaziji podpirajo ciljno usmerjeno uporabo digitalnih naprav, saj je drugače njihova uporaba lahko le izguba časa.
Pričakovani odzivi mladih
Kako o prepovedi uporabe mobilnih telefonov v šolah razmišljajo učenci in dijaki, je precej očitno. Devetošolka Hanna Kavčič je dejala, da se strinja s prepovedjo telefonov v času pouka, saj lahko motijo pozornost in zbranost, nasprotuje pa prepovedi v času odmorov. »Menim, da bi med petminutnimi odmori čas lahko preživeli tudi na telefonu in se po družbenih omrežjih pogovarjali s prijatelji iz drugih šol.« Tudi dijakinja Anja Stržinar se ne strinja s prepovedjo uporabe telefonov. »Nobena prepoved ne bo dejansko ustavila uporabe. Sicer pa so digitalne naprave lahko pri pouku v veliko korist,« je dejala.