Boljši časi za turizem?
Tradicionalna gorenjska turistična središča so bila med božično-novoletnimi prazniki polno zasedena. Da se po epidemiji vračajo dobri časi slovenskega turizma, so nakazovali že rezultati poletne turistične sezone.
Kot navaja Slovenska turistična organizacija, je bilo po podatkih državnega statističnega urada od januarja do novembra 2022 zabeleženih nekaj manj kot 14,9 milijona prenočitev, kar je za 42 odstotkov več kot v enakem lanskem obdobju in zgolj za slab odstotek manj kot v enakem obdobju v letu 2019.
Domači turisti so ustvarili 5,2 milijona oziroma dobro tretjino vseh prenočitev, tuji pa 9,6 milijona oz. 65 odstotkov vseh prenočitev. Po podatkih Banke Slovenije vrednost izvoza potovanj v prvih desetih mesecih leta 2022 znaša 2,49 milijarde evrov, kar je skoraj na ravni leta 2019, ko je vrednost izvoza potovanj v enakem obdobju znašala 2,50 milijarde evrov. Vrednost izvoza potovanj od januarja do oktobra pa je bila za kar 73 odstotkov višja kot v enakem obdobju lani. Turizem bo predpandemično raven na globalni ravni dosegel predvidoma leta 2024, še ocenjujejo.
Prognoze so torej dobre. Hotelirstvo se pobira, prav tako igralništvo, iz obdobja pandemije so kot veliki zmagovalci izšli kampi, je v izjavi za nacionalno televizijo pred dnevi poudaril direktor Turistično gostinske zbornice Slovenije Fedja Pobegajlo, a opozoril, da za predkoronskimi časi še vedno zaostajajo turistične agencije in kongresni turizem, Letališče Ljubljana pa po številu prepeljanih potnikov še vedno bistveno zaostaja za predkriznim letom.
In ko so se ravno začeli počasi spet odpirati tudi oddaljeni trgi, kot sta Azija in ZDA, se je že začela tudi energetska kriza. Predvsem hotelirji in gostinci ob tem opozarjajo, da so se jim v zadnjem obdobju precej povečali stroški – zaradi višjih plač, tudi do štirideset odstotkov višjih cen živil ter cen energentov, ki so kljub vladnim ukrepom nekajkrat višje kot pred krizo.
Kljub odličnim rezultatom in dobrim obetom – na Gorenjskem v prihajajočih tednih pričakujemo kar nekaj velikih športnih prireditev, ki imajo, tako poudarjajo tudi v lokalnih turističnih organizacijah, velike multiplikativne učinke – razmere v turizmu tako ostajajo negotove. A tudi turizem že dolgo ne šteje več samo gostov in nočitev. In če bo sledil lani sprejeti strategiji razvoja, s katero sledi načelu »nekaj več, a veliko bolje«, to pa pomeni zmerno povečanje števila turistov in njihovih prenočitev ter bistven dvig kakovosti storitev in višje dodane vrednosti, v negotovo leto 2023 vendarle lahko vstopamo tudi z nekaj realističnega optimizma.