Da bo otrok v avtu varen
Jesenski del letošnjega testa otroških varnostnih sedežev, ki so ga izvedli v AMZS, je postregel z dobrim povprečjem rezultatov, a znova tudi z nekaj sedeži, ki so zaradi nekaterih izrazito slabih lastnosti dobili oceno ni priporočljivo. Tokrat so preskusili dvajset otroških varnostnih sedežev za vse starostne skupine – od lupinic za dojenčke do jahačev za otroke, stare od štiri do dvanajst let.
Kranj – Test otroških varnostnih sedežev, ki ga AMZS opravlja skupaj z nekaterimi evropskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, se je v več kot 50 letih – AMZS pri testih sodeluje že 25 let – uveljavil kot zelo pomemben pripomoček za starše, ki želijo svoje otroke v avtih prevažati čim varneje in ki se znajdejo pred nepregledno izbiro sedežev. Test pomaga pri nakupni odločitvi, saj sedeže na testu temeljito preskusijo v štirih glavnih kategorijah: varnosti, upravljanju, ergonomiji in morebitni vsebnosti škodljivih snovi.
Varnostne lastnosti preverijo s čelnim in bočnim preskusnim trkom, potekom pasov in stabilnostjo vgradnje v avto. Merilo upravljanja zajame pripenjanje otroka, vgradnjo sedeža, primernost za različne velikosti otroka, jasnost navodil za uporabo in možnost čiščenja. Pri merilu ergonomije preverijo prostornost sedeža za otroka, prostor, ki ga sedež zavzema v avtu, položaj sedenja in udobje sedenja. Na koncu v laboratoriju preverijo še vsebnost škodljivih snovi, kot so sredstva proti gorenju, naftalin, ftalati in druge snovi, ki lahko škodijo zdravju otrok – pri tem uporabijo merila, ki veljajo za igrače. Velja pripomniti, da sicer vsi sedeži, ki so naprodaj v trgovinah, ustrezajo zakonskim standardom, a testi AMZS so strožji od osnovnih varnostnih standardov, zato tudi pride do razlik v ocenah.
Tokrat najvišja ocena dobro
Za razliko od spomladanskega testa sedežev, kjer je eden od preskušenih sedežev dobil oceno zelo dobro, je bila na tokratnem testu najvišja ocena dobro; dobilo jo je enajst preskušenih sedežev. Ti sedeži in še osem sedežev z oceno zadovoljivo precej presegajo zakonske varnostne standarde in so dokaz, da izdelovalci sedežev pri razvoju in izdelavi upoštevajo merila AMZS, ki so postavljena precej višje od zakonskih. Eden od preskušenih sedežev – sedež jane koos i-size R1 z osnovo iplatform comfy – je vseeno dobil oceno slabo, njegov nakup pa odsvetujejo. Kot pojasnjujejo na AMZS, je krivec za to prevelika vsebnost naftalina in sredstva proti gorenju TCPP, ki so ju zaznali v tekstilnih prevlekah na tem sedežu. Obe snovi v večjih količinah veljata za kancerogeni.
Dva izdelovalca sta se odzvala na rezultate njihovih prejšnjih testov z izboljšanimi sedeži: lupinico kiros i-size, ki se je na testu lani spomladi odtrgala z isofix osnove, so pri Chiccu popravili in dodelali. Naslednik tega sedeža z oznako chicco kiros evo i-size z osnovo kiros evo i-size base se je na tokratnem preskusnem trku odrezal dobro in ponuja dobro zaščito. Letos spomladi so v prevlekah sedeža lionelo antoon RWF izmerili preveliko vsebnost sredstev proti gorenju TDCP in TCPP; pri nasledniku, sedežu lionel antoon plus, teh snovi niso zaznali. Oba izdelovalca, Chicco in Lionel, kupcem obeh problematičnih sedežev ponujata brezplačno zamenjavo za novi različici v svojih pooblaščenih trgovinah.