Vse več nesreč z e-skiroji
V Sloveniji ta teden prvič poteka nacionalna preventivna akcija, s katero agencija za varnost prometa v sodelovanju s policijo ozavešča o varni vožnji z e-skirojem.
Agencija za varnost prometa bo s promotorji prometne varnosti voznike e-skirojev o njihovi večji varnosti jutri med 10. in 13. uro ozaveščala tudi v Kranju (pred Qlandio in v mestu).
Kranj – Prometnih nesreč z udeležbo e-skirojev je v Sloveniji vse več, najpogosteje pa so povzročitelji prav njihovi vozniki sami. Lani je tako policija zabeležila 109 tovrstnih prometnih nesreč, vozniki e-skirojev pa so jih sami povzročili kar 68, kar je dobrih 62 odstotkov. Največ nesreč se je zgodilo v mestih, med vzroki prevladuje neprilagojena hitrost. Vse težje so tudi posledice, letos so tako zabeležili tudi prvo smrtno žrtev. Tudi v Univerzitetnem kliničnem centru v Ljubljani ugotavljajo, da narašča število obravnavanih pri padcu s skirojem in e-skirojem. Vse več je poškodb glave, ki jih je bilo lani že več kot v polovici primerov. Večina obravnavanih, skoraj dve tretjini, so otroci in mladostniki do 18. leta starosti.
E-skiroji niso najbolj varni
»E-skiroji so vse bolj razširjena in popularna oblika mikromobilnosti. A podatki kažejo, da e-skiroji ne sodijo med najbolj varna prevozna sredstva,« ob navedenih podatkih opozarja Jože Hribar, direktor AVP. Starše opozarja, naj premislijo, ali je e-skiro primerno prevozno sredstvo za njihovega otroka. »Če se vseeno odločate za nakup e-skiroja za otroka, vsekakor dobro premislite, kje in kako ga bo otrok uporabljal. Med skirojem in e-skirojem je velika razlika. E-skiro sodi med lahka motorna vozila in nikakor ni igrača. Zaradi konstrukcijskih lastnosti in manjše stabilnosti ter dokaj visokih hitrosti predstavlja večje tveganje za uporabnike. Ob zaviranju, sploh pri višjih hitrostih, je e-skiro nestabilen. Njegova kolesa so majhna, občutljiva na neravnine in ovire na vozni površini, zato so lahko prej podvrženi padcem. Nujno poskrbite za dosledno uporabo zaščitne čelade. Ne glede na to, da je obvezna do 18. leta starosti, priporočamo uporabo vsem,« poudarja.
Agencija v tem tednu izvaja terensko akcijo po slovenskih mestih, da bi dosegla čim več uporabnikov e-skirojev in vplivala na njihovo varno vedenje v prometu. Poleg tega skupaj s policijo z medijsko akcijo in po družbenih omrežjih z novimi videovsebinami ozavešča o tveganjih pri vožnji e-skiroja. Policija tudi poostreno nadzira voznike e-skirojev. Pozorni so predvsem na uporabo ustreznih površin za njihovo vožnjo, uporabo ustrezne čelade pri mladostnikih, vožnjo po pravi strani, hitrost, morebitno predelavo teh vozil in uporabo mobitela ter slušalk, pojasnjuje Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije na generalni policijski upravi. Nadzor je usmerjen tudi v posebna prevozna sredstva, kot so električna dvokolesa (hoverboard), katerih uporaba v prometu je pri nas prepovedana, dodaja.
Kaj pravi zakonodaja
V skladu z novelo zakona o predpisih cestnega prometa, ki velja od avgusta lani, smejo e-skiro voziti osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta starosti, če imajo kolesarsko izkaznico. Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil. Zakon določa, da mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Vozniki e-skirojev naj med vožnjo tudi ne uporabljajo slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Zlahka lahko spregledajo pešca, otroka, starejšega udeleženca ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani). AVP tudi za voznike e-skirojev priporoča ničelno toleranco do alkohola v prometu.
E-skiroji so skoraj neslišni in slabše vidni
Agencija in policija še opozarjata, da je največja možna mera previdnosti potrebna na območjih skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa v skladu z načeli cestnega prometa. Vozniki morajo v območju skupnega prometnega prostora voziti tako, da ne ogrožajo pešcev, v območjih za pešce pa lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
Na voznike e-skirojev morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra, in prehitevanje izvesti le tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.