Darja Reichman z Blažem Setnikarjem in Dorotejo Nadrah / Foto: Nada Žgank

Med hrepenenjem in realnostjo

Novo sezono v Prešernovem gledališču so v petek odprli s psihološko dramo Mama francoskega dramatika Floriana Zellerja v režiji Ivice Buljana.

Kranj – Prva premiera v novi sezoni je napolnila dvorano Prešernovega gledališča, kar je v teh negotovih časih navdušujoč podatek, a hkrati tudi rezultat pričakovanj publike, saj je bila na sporedu krstna slovenska izvedba psihološke drame Mama enega najbolj znanih sodobnih avtorjev romanov in dramskih besedil, francoskega pisca Floriana Zellerja. K režiji je pristopil v Kranju že večkrat angažirani režiser Ivica Buljan (režiral je tri dramska besedila z nemškega govornega območja, in sicer Drame princes, Lovske scene iz Spodnje Bavarske in Močan rod), predstava pa je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča in Mestnega gledališča Ptuj.

Dramsko besedilo Mama sodi v Zellerjevo trilogijo Oče, Sin in Mati, po vseh treh besedilih pogosto segajo gledališča, ta čas pa je tudi pri nas na sporedu filmska verzija Oče. Večplastna pretresljiva zgodba, ki govori o bolečini in osamljenosti matere, ki se spopada s t. i. sindromom praznega gnezda. Francoski scenograf in kostumograf Rudy Sabounghy je prizorišče postavil v hišo, v domače okolje odrske in pravzaprav mnogih družin, ki jih dramsko besedilo nagovarja. Mit o materinski ljubezni namreč bolj ali manj doživljajo vse družine.

V prvem planu je mama Anna, ki po odhodu otrok od doma in stalni službeni ali kakšni drugi odsotnosti moža v iskanju nekega preteklega časa, ko je svoje bitje posvetila družini, ostaja osamljena. Ni izpraznjen le dom, izpraznjeno je tudi njeno življenje, ne pa čustva. V predstavi namreč spremljamo njeno čustveno stanje ob nastali situaciji. V njenih mislih se, najbrž pod vplivom tablet in alkohola, nizajo zgodbe – njene predpostavke, kaj se dogaja z njeno družino, možem, ki se ne zanima več zanjo, morda ima celo drugo žensko, in sinom, ki je niti ne pokliče več, ona pa ga v želji, da bi bila z njim tako kot nekoč, ko je odraščal, v mislih spet vrne domov in ga »odpokliče« od njegovega dekleta.

Na neki način gre za arhetipske fantazme o vlogi mame in nas samih ter naših pričakovanjih, kaj naj bi se njej zgodilo. Je zgodba o tem, kaj mi projiciramo na besedo mama, kakšna so naša pričakovanja in predsodki o tem in vsem, kar se dogaja okrog nje. Zato nam je morda v svoji posesivnosti celo zoprna, nemogoča. Se sploh vprašamo o stiski, v kateri se je znašla in se nikakor ne more izvleči iz nje? Da je ženska srednjih let še kaj drugega kot mama?

Zgodba je po eni strani aktualna v času, po drugi pa se tovrstni odnosi med starši in otroki, med partnerji, v družini ponavljajo že od nekdaj. Izjemno besedilo, dramaturško ga je tako rekoč brez »črtanj« spretno priredila Marinka Poštrak, se ob prepričljivi režiji – Ivica Buljan ob tem pušča veliko prostora predvsem glavni igralski vlogi Anne – včasih zdi kruto resnično. Neizrečeno postane izrečeno, potlačeno postane vidno. V tem je izjemnost besedila.

V vlogi Anne je izjemna Darja Reichman. Ves čas uro in pol dolge predstave suvereno obvladuje zaupani ji dramski lik. Do popolnosti se vživlja v vsa različna čustvena stanja, ki jih od nje zahtevajo posamezne situacije; od osornosti in ponekod odsotnosti v komunikaciji z možem do pretirane prijaznosti v navezanosti do sina in popolnega zavračanja kakršnegakoli odnosa s sinovim dekletom, ne nazadnje nas prepriča še v rdeči obleki, ko jo spremljamo kot poželjivo osamljeno žensko, ki si želi pozornosti: ja, še sem tu, še sem živa. Reichmanova vsekakor odlično izkoristi igralsko priložnost, ki jo ponuja vloga mame, kar v uprizoritvah zadnjih nekaj sezon, v katerih igra, niti ni več naključje.

Igralsko ekipo korektno dopolnjuje preostala igralska trojka. Oče Pierre, igra ga Borut Veselko, ki predvsem v uvodnem delu skupaj z dolgoletno soigralko nekako nosi predstavo. V vlogi sina Nicolasa je prepričljiv Blaž Setnikar, mami na voljo, naj bo kot njen ljubljeni sin ali obratno toliko bolj v begu od njene posesivnosti. Prav tako se v svoji vlogi dekleta Elodie izkaže od lanske sezone nova moč kranjskega teatra Doroteja Nadrah.

V ozadju se vseskozi v videu predvajajo družinski motivi z otroško igro, prav tako pa je zaključek precej filmski, ko se na platno projicirajo zapisi o sodelujočih v predstavi. Je torej vse skupaj naša predstava o tem, kako se morajo obnašati liki v drami, na odru. Kot v fikciji, v filmu?

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Nasveti / četrtek, 25. avgust 2016 / 11:26

Nadomestni partner – očkova ljubica

Na prvi pogled ni nič narobe, če ima oče svojo hčer zelo rad. To si želi vsak otrok. Še celo več – vse življenje želimo dobiti pohvalo in odobravanje očeta, saj nam to daje trdnost in samozavest v...

Objavljeno na isti dan


Prosti čas / petek, 31. avgust 2012 / 07:00

Prispel je Bollywood

Ideja o gorskem wejkanju je zorela v glavah organizatorjev že nekaj let, ob razvoju sistemov winch je postala izvedljiva. Glavnina bollywoodske ekipe pa v Slovenijo prihaja danes.

Kranj / petek, 31. avgust 2012 / 07:00

Ko zbor poje Avsenikove pesmi

Kranj, Radovljica - V soboto, 1. septembra, bo ob 11. uri v atriju Pavšlarjeve hiše v Kranju, ob 18. uri pa še v Radovljiški graščini, nastopil projektni zbor KD Mysterium pod vodstvom Urš...

Gorenjska / petek, 31. avgust 2012 / 07:00

Kardinal Rode je pripravljen iti na test očetovstva

Ljubljana - V Sloveniji odmeva afera, v kateri Peter S. želi preveriti, ali je kardinal Franc Rode res njegov oče ali ne. Iz Odvetniške pisarne Zidar & Klemenčič so včeraj pred zaključkom...

Gorje / petek, 31. avgust 2012 / 07:00

Spominski dan

Gorje - Pri spomeniku v Spodnjih Gorjah so se v torek spomnili poboja petih talcev pod hribom Revovca pred 71 leti. V njihove misli, tik preden so jih postrelili, se je poskušal vživeti sl...

GG Plus / petek, 31. avgust 2012 / 07:00

V šolo ali delat?

V ponedeljek se začne pouk v šolskem letu 2012/13. Že dolgo je obvezno, da gredo vsi otroci najprej v osnovno šolo, zaželeno pa, da bi jih šlo čim več tudi v poklicne in srednje šole. Ko smo v šo...