Šola brez ocen je izvedljiva
Pred časom je začela veljati novela zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki ureja tudi financiranje zasebnih šol. Država po novem zagotavalja sto odstotkov sredstev za obvezni program in petinosemdeset odstotkov sredstev za izvajanje razširjenega programa v zasebnih osnovnih šolah. Kaj to pomeni za zasebne šole, je pojasnil ravnatelj Osnovne šole montessori Pavel Demšar.
Kaj novela prinaša šolam, kot je vaša?
Novela pravzaprav ureja le financiranje zasebnih šol v delu, v katerem je ustavno sodišče ugotovilo, da je zakon neskladen z ustavo. Za samo šolo praktično ne bo nobene spremembe. Bo pa iz javnih sredstev kritih več stroškov, kar v splošnem pomeni, da bodo starši za zasebne šole plačevali manj in bo šola dostopna širšemu krogu ljudi, ki si doslej šole zaradi finančnih razlogov niso mogli privoščiti. Še posebno to velja za večje družine.
Koliko bodo lahko na ta račun v prihodnjem šolskem letu šolnine nižje?
Podrobnosti še niso znane, čakamo še interpretacijo ministrstva. Ocenjujemo, da bodo za starše stroški na otroka na leto v povprečju nižji za okrog 350 evrov.
Po eni strani bo to povečalo dostopnost tudi socialno šibkejšim, po drugi pa so zasebne šole ta čas še vedno dostopne le peščici, saj jih zunaj večjih urbanih središč ni veliko. Iz katerih okolij prihajajo otroci, vpisani v vašo šolo?
Zasebnih šol je v Sloveniji zelo malo, slab odstotek, povprečje Evropske unije je dvanajst odstotkov. Razlog je predvsem v zahtevnih pogojih za ustanovitev šole, pa tudi pomanjkanje ustreznih prostorov. Tako je logično, da najprej nastanejo šole v večjih mestih, je pa primer zasebne šole tudi v manjšem kraju. A otroci k nam ne prihajajo samo iz Ljubljane, pač pa tudi iz primestnih krajev in s podeželja – Preddvora, Vrhnike, Tuhinja.
Zakaj se starši najpogosteje odločajo za vpis svojih otrok v zasebno šolo?
Pri nas se starši s pedagogiko montessori seznanijo že v vrtcu in mnogi si želijo, da bi otroci nadaljevali šolanje po pristopu montessori, ker so nad takšnim pristopom navdušeni. Ljudje smo različni, zato je tudi logično, da nam ustrezajo različni pristopi pri vzgoji in poučevanju otrok. Starši si seveda želijo najboljše možne pogoje za šolanje svojega otroka, saj se zavedajo, da otrok v šoli preživi velik del otroštva.
Bi lahko na kratko orisali glavne značilnosti metode montessori, na kateri temelji pouk v vaši šoli?
Izhajamo iz potreb otrokovega razvoja, pri čemer ima učitelj kot posrednik znanja bolj vlogo v ozadju – da pripravi okolje, v katerem lahko otrok sam pridobiva znanje. Pri tem otroku pomaga učenje od starejših vrstnikov, zato imamo tudi starostno mešane oddelke. Ker je neposrednega poučevanja otrok manj, učitelji lahko pristopajo do otrok individualno, obenem pa to omogoča otrokom, da vsak dela tisto, kar je v skladu z njegovimi razvojnimi potrebami. Dobri učitelji spodbujajo aktivnost učencev s pomočjo vprašanj, ki jih postavljajo med predstavitvami. Še bolje je, če imajo otroci možnost delati, raziskovati in učiti se sami. Učni načrt, ki ga pedagog montessori v resnici vsakodnevno uporablja, je otrok sam: izhaja iz tega, kar otrok je v tem trenutku in ga pelje k znanju, ki sledi.
Mnogi si ne predstavljajo šole brez ocen in učbenikov ... Kaj bi jim odgovorili?
Predvsem to, da je šola brez ocen in učbenikov izvedljiva. Ni pa dovolj samo to, da ocene in učbenike ukinemo. Treba je urediti okolje tako, da imajo otroci motivacijo za pridobivanje novega znanja. Začne se z zaupanjem v otroka; da v sebi nosi radovednost in zanimanje za odkrivanje in raziskovanje. Potem pa moramo pripraviti otroku ustrezno okolje, kjer bo našel prave izzive in pri tem imel dovolj svobode za izbiro. Šele potem lahko ukinjamo ocene.
Koliko otrok bo obiskovalo vašo šolo v prihodnjem šolskem letu in koliko od tega je prvošolcev?
Osnovno šolo montessori bo letos redno obiskovalo 166 učencev, od tega 21 prvošolcev.
Na kakšen način v šoli poskrbite, da je začetek novega šolskega leta kar najbolj prijeten?
Običajno smo na začetku šolskega leta priredili družinski dan, ko se srečamo z otroki in starši. Žal bomo to zaradi covida-19 izpustili že drugo leto. Sicer pa prvošolce pričaka podobno opremljen razred z materiali za delo, kot je to v vrtcu montessori, podoben je tudi način dela, tako da se hitro znajdejo. Otroci v šoli srečajo tudi starejše sošolce oziroma prijatelje, ker imamo kombinirane oddelke po celotni šolski vertikali, tako da se z veseljem vračajo v šolo.