
Marjan v ognju slovenske vojne
Slovenci na Koroškem so se junija in julija z več prireditvami spomnili 30-letnice samostojnosti Republike Slovenije in vojne za Slovenijo. Generalni konzulat Republike Slovenije v Celovcu je priredil pred praznikom slavnostni sprejem, Mohorjeva pa je v Celovcu organizirala na temo samostojnosti Slovenije in odnosa nove države do Slovencev na Koroškem dva pogovora. Prvi je bil konec junija, drugi pa v četrtek, 15. julija. Pod takti voditelja Hanzija Tomažiča, dolgoletnega urednika časopisa Nedelja, so o odnosih med Republiko Slovenijo in Slovenci na Koroškem govorili: dolgoletni kulturni delavec iz Pliberka in organizator sodelovanja krajev in ljudi ob meji Milan Piko, poslanka Zelenih v avstrijskem zveznem parlamentu Olga Voglauer, slovenska ministrica za Slovence v zamejstvu in po svetu dr. Helena Jaklitsch in direktor Mohorjeve iz Celovca dr. Karel Hren.
Ta dan je bila v Tishlerjevi dvorani Mohorjeve v Celovcu zadnjič na ogled razstava fotografij koroškega Slovenca Marjana Fere o vojni za Slovenijo. Nekatere njegove fotografije so bile vključene tudi v osamosvojitvene razstave v Sloveniji. Marjan se je 27. junija leta 1991 kot edini in dolgoletni poklicni fotograf tedanjega Našega tednika znašel v ognju spopada med slovenskimi policisti in teritorialci ter vojaki Jugoslovanske armade na mejnem prehodu Holmec. Ko je tisti dan na svojem domu v bližnjem Šmihelu pri Pliberku slišal streljanje, ni pomislil, da gre za resen vojni spopad. Po klicu iz uredništva in časnikarskem občutku, da se morda res dogaja nekaj velikega, pomembnega, je odšel na Holmec in snemal, dokler ga streli niso prikovali k tlom. Takrat novinarji niso imeli zaščitnih jopičev niti čelad in napisov, da so novinarji in snemalci, kar je njihovo varnost še zmanjševalo. Ko se je v trenutku zatišja dvignil, da bi posnel vojno razdejanje, je zaropotalo. Ena od krogel ga je zadela v čevelj, vendar noge ni poškodovala. Takrat se je zavedel, da gre zares in da je v vojni. Na varnem je bil šele, ko je bil na avstrijski strani pri policistih in vojakih, ki so že postavili ovire za primer, če bi jugoslovanska vojska prestopila mejo. Njegov beg pred streli, poveljnik avstrijskih policistov ga je ozmerjal za norca, so posneli tudi kolegi, ki so bili takrat na meji. Tako je postal Marjan tudi sam del zgodbe boja za mejni prehod Holmec.