Velika razstava malih slik
Še dober teden je v Cafe galeriji Pungert na ogled fotografska razstava z naslovom Miniature avtorja Simona Krejana, člana Fotografskega društva Janez Puhar iz Kranja.
Kranj – Prispodoba o veliki razstavi malih slik je misel Vasje Doberleta, fotografskega kolega avtorja razstavljenih fotografskih miniatur Simona Krejana, ki v kranjskem društvu deluje ducat let in je eden njegovih dejavnejših članov. Dve leti je bil tudi njegov predsednik, sedaj pa je že drugi mandat predsednik umetniškega sveta.
»Misel na samostojno razstavo fotografskih miniatur je v meni rasla celotno preteklo leto, ko sem v svojem fotografskem arhivu zbiral fotografije, ki bi lahko ustrezale temu fotografskemu žanru,« ob tokratni razstavi, ki jo je naslovil preprosto Miniature, pojasnjuje Simon Krejan in dodaja, da ima do fotografij malega formata (10 × 10 in 10 × 7 centimetrov) prav poseben odnos. »Že od leta 2002 v društvu bienalno pripravljamo razstavo miniatur, lani je bilo to že desetič po vrsti. S sodelovanjem pri organizaciji, v zadnjih nekaj izvedbah tudi pri ocenjevanju prispelih del na natečaj, sem pridobil nekaj pomembnih izkušenj in širši vpogled v miniaturne fotografije. Lahko rečem, da so mi miniature nekoliko zlezle pod kožo.«
Krejan je za razstavo pripravil 46 fotografij in jih umestil v sedem tematskih sklopov, ki se med seboj precej razlikujejo, poleg formata pa jih hkrati povezuje, da je vse posnel v slovenskem prostoru. Tudi sklop fotografij s Cerkniškega jezera, ki ga predstavlja na likovni način skozi geometrijske oblike, ki jih ustvari na različne načine tudi z zrcalnimi podobami v vodi. V drugem sklopu predstavlja slovensko posebnost podeželske arhitekture kozolce, ki pa se v njegovih miniaturah na poseben način stapljajo s krajino. Tudi njegov pogled na Bled je neobičajen, kar uresniči tako z različnimi zornimi koti, s katerih je posnel jezersko krajino, kot z različnimi tehničnimi prijemi pri postprodukciji fotografij. Prav poseben je njegov pogled v nasade hmelja v Savinjski dolini. Ni iskal zelenja rastlin, ampak geometrijske linije, ki jih na hmeljiščih prinaša čas, ko ta še ne ozelenijo. Fotografije so črno-bele. Sledi serija fotografij Bohinja, v katerih ne išče le običajne vedute, ampak jezero prikaže kot ambient v različnih delih dneva. Sledi serija posnetkov iz Pirana, ki so nastali z dvojno ali trojno ekspozicijo, nekateri pa so tudi klasični večerni motivi. Razstavo zaključuje s sedmim sklopom motivov iz narave, kot sam pravi: tistimi za dušo.
»Za miniature veljajo posebne zakonitosti. Z razliko od velike fotografije jo odlikuje enostavnost s čim manj detajli. O miniaturi je dobro razmišljati, že ko greš na teren, še zlasti če želiš dodati nekaj umetniške note. Seveda pa sem v svojem arhivu našel tudi nekaj nenamensko posnetih, a vendarle žanru primernih fotografij. Tudi če je fotografija majhna, je lahko zelo lepa,« je Simon Krejan zadovoljen z razstavo, ki jo šteje med svoje najljubše doslej.
Kot zavzet fotograf v iskanju prave svetlobe motive išče v različnih delih dneva, bodisi v ranem jutru, popoldanski pripeki ali večernem zatonu sonca. »Včasih je na isto mesto treba priti tudi po večkrat, da nastane prava fotografija,« pove mojster miniatur, katerega osmi sklop s temo tihožitja je tokrat ostal pred vrati galerije. In če se vrnem na začetek članka – prispodoba še kako drži.