Smernice za boljšo šolo

Za boljšo šolo (85)

Za boljšo slovensko šolo Janez Svetina poleg organizacijskih sprememb in uvedbe različnih programov za različno sposobne otroke predlaga tudi manj otrok v razredih, boljšo psihološko in pedagoško usposobljenost učiteljev in premišljen strokovni izbor ravnateljev. Šola se ne bi smela več ravnati po povprečnem otroku, pač pa bi morala biti prilagojena razvojnim potrebam različnih otrok, od zelo sposobnih in posebej nadarjenih do težko učljivih ali kako drugače oviranih pri učenju. Zato bi morala biti ob različnih programih tudi poučevanje in vzgoja diferencirana in individualizirana.

Da bi učitelji kljub primerni strokovni usposobljenosti lahko izvajali otrokom prilagojen pouk, pa morajo biti dobro opremljeni z različnimi pripomočki in učnimi gradivi, ki naj jih zanje pripravijo podporne institucije šolskega sistema.

Prisiljevanje k učenju in represivnost naj bi v tej drugačni šoli zamenjalo spodbujanje ustvarjalnega učenja in upoštevanje različnih sposobnosti otrok, njihovih zanimanj in že pridobljenih znanj. Znebiti se moramo prepričanja, da imamo odrasli, šola ali država pravico otroke siliti, da se bodo učili točno tisto, kar jim predpišemo, in jim hkrati določiti, kdaj se bodo morali česa naučiti. Šola prihodnosti naj bo kulturno bogato in razvojno stimulativno človeško okolje, v katerem bodo otroci razvijali svoje talente in svojo ustvarjalnost. Naj sami iščejo odgovore na vprašanja, ki jih zanimajo. Učenci naj ne bi bili več razdeljeni po razredih enake starosti, pač pa naj se sestavijo različno velike učne skupine po interesih, sposobnostih in učnih dejavnostih. S takšnim pristopom bo šola postala kraj, kamor bodo otroci radi hodili, saj bodo skozi zanimive dejavnosti odkrivali skrivnosti sveta in samega sebe, pravi Janez Svetina.

V takšni šoli se spreminja tudi vloga učitelja. Ta naj ne bo več prisiljevalec, priganjač in kaznovalec, pač pa otrokov prijatelj in pomočnik, ki ga bo vodil, usmerjal in mu svetoval pri učenju. Njegova avtoriteta ne bo več slonela na moči in represiji, pač pa na znanju, izkušenosti, kulturi in sposobnosti, da lahko pomaga otroku ali mladostniku v njegovem osebnem razvoju. V takšni šoli bi se moral tudi opustiti dosedanji način ocenjevanja znanja.

Svetina je prepričan, da bi morala biti kvalitetna šola prihodnosti zgrajena na nekaj pomembnih stebrih. Na prvem mestu omenja dobro telesno vzgojo, ki ne bi pomenila zgolj telesnega gibanja in razvijanja telesnih sposobnosti, pač pa bi služila tudi vzgoji značaja. Naslednji steber je dobra vzgoja mišljenja in intelekta, ki bi razvijala umske sposobnosti in vodila k pridobivanju umskega znanja, ki je potrebno za poglobljeno razumevanje sveta in življenja. Tretji steber je dobra estetska ali umetnostna vzgoja, da bi se učenci vsak dan ukvarjali z lepim v poeziji, glasbi, likovni umetnosti in drugih oblikah umetnosti. Tudi ta vzgoja bi vodila k vzgoji značaja. Poseben steber pa Svetina namenja prav vzgoji značaja, ki bi bila povezana z vsemi učenčevimi medosebnimi stiki pri učenju in delu in z vsemi njegovimi učnimi in življenjskimi dejavnostmi.

Vse te oblike učenja in vzgoje bi morale biti enakomerno kombinirane, da bi otrok v ravnovesju razvijal in kultiviral vse plati svoje človeške narave. Učitelji naj bi otroke navadili na samostojno učenje in pametno izbiranje v poplavi vseh mogočih informacij.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Naklo / ponedeljek, 19. maj 2014 / 11:52

Koroška dekleta v Strahinju

Pred kratkim se je šest dijakinj s Koroške izobraževalo v Strahinju, minuli teden pa jim je šest dijakinj iz Strahinja vrnilo obisk.

Objavljeno na isti dan


Slovenija / nedelja, 21. februar 2021 / 16:58

Obletnica zaščitnega zakona

V nedeljo, 14. februarja, je minilo dvajset let od sprejema Zakona o zaščiti slovenske jezikovne manjšine v tržaški, goriški in videmski pokrajini v sosednji italijanski deželi Furlaniji - Julijski...

Kranj / nedelja, 21. februar 2021 / 16:55

Parkirišči na Hujah bodo združili

Kranj – Od ponedeljka dalje bo na parkiriščih Huje zunanje in Huje za zapornico veljal nov režim parkiranja. Obe parkirišči bosta namreč združeni v enotno in odprto parkirišče, tako da zapornice ne...

GG Plus / nedelja, 21. februar 2021 / 16:53

Jelko Kacin – zmaga v medijski vojni

Jelko Kacin (rojen 26. novembra 1955) je leta 1981 diplomiral iz obramboslovja na temo Ženske v oboroženih silah. Nato je pisal članke o vojaškem letalstvu za revijo Obramba, druge tiskane medije,...

Zanimivosti / nedelja, 21. februar 2021 / 16:45

Veselijo se zimskih počitnic

V ponedeljek se začnejo zimske počitnice za gorenjske osnovnošolce in dijake. Zaupali so nam, kako jih nameravajo preživeli.

GG Plus / nedelja, 21. februar 2021 / 16:43

Pedofili

Osemletna Antonija Dernovšek je svojo pripoved začela podobno kot pred njo Johana, da sta obtoženega srečali onega večera v parku Zvezda. Gospoda sicer nista poznali, sta ga pa pogosto videvali, ko...