
V sindikatu razočarani nad delom inšpektorice
Po mnenju sindikatov Fraport Slovenija že več mesecev krši delovno zakonodajo, medtem pa inšpektorat ne ukrepa ustrezno.
Ljubljana – Med kršitvami, ki jo sindikalisti očitajo upravitelju brniškega letališča, je, da pri delu zaposlenih ni bilo določeno, kdaj zaključi delavnik oz. je to izvedel šele isti dan, ko je nastopil delo, za prekoračitev delovnika pa niso dobili plačanega dodatka za nadurno delo. Po zakonodaji pa je delodajalec v primeru, da delavca ne obvesti vsaj dan prej, dolžan izplačati dodatek za nadurno delo. Sindikatom se sporno zdi tudi to, da je bila možna tako pogosta odreditev začasno prerazporejenega delovnega časa ter delo prek polnega delovnega časa, saj delovno pravo to omogoča le v izrednih primerih.
Kot je poudaril Matej Jemec, sekretar območne organizacije Zveze svobodnih sindikatov Gorenjska, so v sindikatu že januarja 2018 opozorili vodstvo na nepravilnosti v zvezi z delovnim časom, konec leta 2018 jim je sicer uspelo doseči, da so v Fraportu začeli določati tudi konec delavnika za tiste, ki tega prej niso imeli določenega, a so v primeru, da dela ni bilo, delavce že pred koncem poslali domov, hkrati pa delavcem do šestdesetminutne prekoračitve konca delavnika niso šteli kot nadure.
Sindikati predlagajo tudi spremembo zakonodaje
Julija in avgusta lani so tako podali prijave na kranjski inšpektorat za delo, ki je opravil nadzor in podal poročilo, nad katerim so v sindikatu razočarani, saj je inšpektorica Mojca Jaklič vse sporne točke tolmačila v korist delodajalca, rezultat poročila pa je bil, kot pravijo sindikalisti, da je vodstvo Fraporta za velik del letaliških stevardes odpravilo fiksen zaključek delavnika in uvedlo drsnega, čeprav gre v večini primerov za mlade mame, ki jim je pomembno, da vedo, do kdaj delajo. Kot je dejal Jemec, je situacija »groteskna in še celo slabša kot prej«.
Predstavniki sindikatov so zato na sredini novinarski konferenci opozorili na neustrezen odziv inšpektorice za delo Mojce Jaklič v zvezi z domnevnimi kršitvami delovnopravne zakonodaje v podjetju Fraport Slovenija. Inšpektorici očitajo tudi vrsto drugih spornih tolmačenj ter menijo, da dela bolj v korist delodajalcev kot zaposlenih.
Inšpektorat je sicer prejšnji mesec izdal odločbo, ki po mnenju sindikalistov podpira njihovo tolmačenje zakonodaje, a ne predvideva globe za Fraport, s čimer tudi drugim podjetjem pošilja slabo sporočilo. Prav tako je šestdesetdnevni rok za odpravo nepravilnosti po njihovem mnenju predolg. Sindikati si tudi zato prizadevajo za spremembo zakonodaje in načina delovanja inšpektorjev. Kot je povedal izvršni sekretar ZSSS Andrej Zorko, bi morali inšpektorji takoj izreči sankcije ter skrajšati rok za odpravo nepravilnost, tudi prijavitelj kršitev pa bi moral biti stranka v postopku.
Odziv inšpektorata in Fraporta
Na inšpektoratu odgovarjajo, da je postopek pa je še v teku, zaradi česar konkretnejših informacij ne morejo dati. Zapisali so, da so zaradi ugotovljenih kršitev delovnopravne zakonodaje v zvezi z delovnim časom izdali ureditveno odločbo in da so inšpektorji pri opravljanju nalog inšpekcijskega nadzora v posamičnem konkretnem postopku samostojni. »Pri tem jih zavezuje tudi načelo sorazmernosti, ki izhaja iz 7. člena Zakona o inšpekcijskem nadzoru. Ob tem dodajamo, da pa sicer inšpektorat izvaja številne aktivnosti, namenjene poenotenju dela v smislu zakonitosti in kakovosti strokovnega dela inšpektorjev, kar se nanaša tudi na ta primer,« so dodali.
Za pojasnila smo zaprosili tudi Fraport, kjer odgovarjajo, da inšpekcijski nadzor ni ugotovil nepravilnosti, v odločbi, ki so jo prejeli februarja, so jim naložili zgolj, da morajo dopolniti pravilnik o delovnem času in v njem določiti tedensko ali dnevno razporeditev dela, dopolnitev pa ne spreminja pravic in obveznosti delavcev. Kot pravijo, so pravilnik že dopolnili in ga poslali v mnenje sindikatom in svetu delavcev. »Zaposleni, ki so vezani na letalski promet, delajo po planih dela, kjer so zaključki fiksno določeni (poenostavljeno povedano: nimamo fiksnih izmen, temveč se delavnik prilagaja letalskemu prometu). Delavci morajo biti s planom dela seznanjeni najmanj tri dni vnaprej,« so dodali.