Manj prijav na potovanja
Na Združenju turističnih agencij Slovenije pravijo, da zaradi širitve novega koronavirusa ni bilo veliko odjav potovanj, je pa manj novih prijav.
Če potnik odpove potovanje v kraj, kjer ni razglašeno tveganje za zdravje ali varnost ljudi, nima pravice do povračila celotne kupnine.
Kranj – Širitev koronavirusa vpliva tudi na delovanje turističnih agencij, saj nekateri potniki odjavljajo načrtovana potovanja in izlete. V Združenju turističnih agencij Slovenije (ZTAS) sicer ne vodijo evidence o poslovanju članic, a kot pravi generalni sekretar Mišo Mrvaljević, po podatkih, ki jih imajo, ni veliko odpovedi, je pa manj novih prijav. »Vsekakor je odjav malo, saj kljub medijski eksponiranosti nobena od držav ni razglasila epidemije, kar bi edino pomenilo, da imajo potniki pravico odpovedi s polnim vračilom plačila. Vse druge odjave so odpoved potnika, kar ureja slovenska zakonodaja,« je pojasnil Mrvaljević še pred včerajšnjo napovedjo razglasitve epidemije v Sloveniji. Poudaril je, da slovenske agencije razpisane izlete v kraje, ki so varni za potovanje, tudi izpeljejo, pri tem pa na prvem mestu pazijo na zdravje. »Trenutno se je tempo novih prijav upočasnil; ljudi je strah vsega neznanega, še posebej zaradi medijske izpostavljenosti. Prepričani smo, da se bo stanje do prvomajskih praznikov počasi normaliziralo,« je razložil in potrdil, da nekateri sedaj oklevajo tudi glede rezervacij prvomajskih počitnic in poletnega dopusta.
Na turističnih agencijah so s podatki o vplivu koronavirusa na njihovo poslovanje zelo skopi. Na naša konkretna vprašanja se večinoma niso odzvale oz. so to storile zgolj z obvestili za javnost, v katerih poudarjajo, da s ciljem zagotavljanja zdravja in varnosti potnikov ves čas pozorno spremljajo situacijo. Ponekod strankam omogočajo tudi brezplačno odpoved potovanj ali spremembo rezervacije do trideset dni pred odhodom. V družbi Relax turizem so pojasnili, da so ob izbruhu koronavirsa na Kitajskem sicer zaznali nekoliko manjše povpraševanja, a se kupci kljub temu odločajo za rezervacije. Porasta odpovedi ne zaznavajo, tudi zato, ker se sezona pri njih začne s prvomajskimi prazniki, več kot osemdeset odstotkov aranžmajev pa bodo realizirali od junija do oktobra.
Na Evropskem potrošniškem centru Slovenija, ki deluje v okviru gospodarskega ministrstva, so zaradi vse več vprašanj potrošnikov o njihovih pravicah na področju letalskih prevozov in potovanj pripravili pojasnila glede možnosti povračil. Če agencija že sama ne odpove potovanja, je potrošnik vezan na splošne pogoje poslovanja organizatorja potovanja, ki lahko v primeru odpovedi s strani potrošnika določajo standardne odstopnine. Pri nekaterih vrstah pogodb je potrošnikova pravica do odpovedi vezana na časovni rok, v katerem še lahko uveljavlja pravico do odstopa od pogodbe. Za paketna potovanja ima v primeru sklenitve pogodbe zunaj poslovnih prostorov ponudnika pravico, da v 14 dneh brez navedbe razloga odstopi od pogodbe in dobi vrnjena vsa plačila. »Po poteku tega roka ali če je bila pogodba sklenjena v poslovnih prostorih ali na daljavo, lahko potrošnik odstopi od pogodbe o paketnem potovanju in je upravičen do povračila vseh plačil, brez plačila kakršne koli odstopnine, kadar se pred začetkom potovanja v kraju potovanja ali v neposredni bližini pojavijo neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa, ali neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja.« Pri presoji, ali gre za neizogibne in izredne okoliščine, bi bilo po mnenju potrošniškega centra treba upoštevati obvestila pristojnih državnih organov o razmerah v kraju potovanja ali kraju, ki je na poti do njega, predvsem glede stopnje tveganja za varnost ali zdravje potnikov.
Če potnik iz preventivnih razlogov odpove potovanje v kraj, kjer ni razglašeno tveganje za zdravje ali varnost ljudi, nima pravice do povračila celotne kupnine. Organizator lahko v tem primeru zadrži ustrezno in upravičeno odstopnino, standardi za njeno določitev so lahko sestavni del pogodbe. Pomembno je tudi, ali je potrošnik sklenil zavarovanje za primer odpovedi ter kakšne okoliščine in tveganja krije.