Trajnostna mobilnost

Govorili smo o letalskih prevozih. Smo se pripravljeni kakšnemu odpovedati, bo zaradi naših spremenjenih navad onesnaževanje manjše? Vsak korak šteje in gre za spreminjanje navad, kar pa ne gre hitro in bo učinkovito, ko bomo to počeli vsi. Kaj pa avtomobili? Na drugem mestu največjih onesnaževalcev so avtomobili. Pomislite, kdaj ste nujni opravek namesto z avtom izvedli z javnim prevozom. Kdaj ste se nazadnje peljali z rednim avtobusom ali vlakom, se sploh še znate orientirati po voznih redih in postajah?

Nekakšna družinska norma je postala, da ko otrok naredi izpit za avto, mu starši ponosno kupijo svoj avto. Kolikor je pri hiši voznikov, toliko je avtomobilov. Organizacija Umanotera je predstavila podatek, da Slovenci v povprečju namenimo 16 odstotkov mesečnih prihodkov za avto, ti avti pa 95 odstotkov časa stojijo parkirani na parkiriščih ali v garažah. Torej, avto je Slovencem pomembna vrednota, da ne rečem svetinja. Mladi pogosto rečejo: Ni nujno, da bi imel svoj avto, ko pa mi starši njihovega ne pustijo voziti. Ga je škoda. Potem si pač omislim svoj avto, za katerega dam skoraj vse svoje študentske ali dijaške prihranke.

Ali sploh obstaja druga možnost? Vedno obstaja druga možnost. Če smo vanjo prisiljeni, jo vidimo prej in hitreje, če ne, je ni. Javni prevoz je dobrina države, pogosto se njena razvitost kaže prav v organiziranosti, udobnosti, točnosti in spodbujanju uporabe javnega prevoza. V večjih mestih, kjer je mestni avtobus na vsakem koraku, ljudje pogosto nimajo več lastnih avtov, zlasti tako obliko prevoza uporabljajo starejši. Za vsakdanje potrebe uporabljajo javni prevoz, za večje nakupe uporabijo taksi. Takole razlagajo: Imam stalnega taksista, še pomaga mi prinesti večjo količino nakupljenega v stanovanje. Če grem na izlet ali na potovanje, avto najamem. Mesečni in letni stroški so neprimerno manjši kot vzdrževati lasten avto. Flixbus, popularni avtobus zeleno-oranžne barve, je zelo priljubljen, avtobusi Hop On Hop Off so zlasti v turističnih krajih, ko lahko nanj naložiš tudi kolo. Gradnja kolesarskih cest se bo še povečala in morda bomo tudi mi za nekaj kilometrov dolgo razdaljo do službe uporabljali kolo. Nekaj je res, pri nas skoraj ni čiste ravnine, klanec podaljša pot, morda bi se moral v službi človek tudi oprhati. Povsod to ni možno in takoj je tu težava. Električno kolo bi lahko bila rešitev, Slovencem pa je še vedno vrednota imeti, ne deliti. Imeti čim več pločevine, ki takoj ob nakupu pomeni strošek in obveznost. In še nekaj, večina teh ukrepov velja za mesta. Za slovensko podeželje in vasi je skoraj nemogoče zagotoviti rentabilno javno mrežo prevozov za nekaj uporabnikov. Kjer pa je javni prevoz, bi ga morali uporabljati pogosteje.

To je vsesplošni problem in razbremenitev prometa zlasti v mestih bo nujni ukrep, h kateremu bomo morali pristopiti vsi. In našo miselnost »imam avto, ker si ga lahko privoščim«, bomo morda zamenjali za »ne potrebujem avta, ker med vožnjo lahko naredim še nekaj zase«.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

GG Plus / sreda, 13. december 2023 / 00:34

Bogato Karničarjevo življenje

Andrej Karničar bi 25. novembra praznoval sto let. Družina Karničar je ob tej priložnost pripravila spominsko srečanje, na katerem so se spominjali svojega 'atka', dolgoletnega oskrbnika Češke koče, u...

Objavljeno na isti dan


Kronika / torek, 13. oktober 2009 / 07:00

Veter obrnil letala

Zelo močan veter je na letališču Lesce v torek zjutraj obrnil pet letal.

Slovenija / torek, 13. oktober 2009 / 07:00

SDS: Rešitev je menjava celotne vlade

Ljubljana - Potem ko je ministrica za lokalno samoupravo Zlata Ploštajner napovedala svoj odstop, o tem pa zaradi zdravstvenih težav razmišlja tudi minister za zdravje ...

Šport / torek, 13. oktober 2009 / 07:00

Jaka ima šampionski potencial

Hrvaški biatlonec Jakov Fak, ki naj bi po olimpijskih igral tekmoval za Slovenijo, je biatlonec postal povsem naključno. Športno pot je začel kot tekač na smučeh.

Nasveti / torek, 13. oktober 2009 / 07:00

Kostanj za boleče in otekle noge

Za bodečimi kostanjevimi ježicami se v enem primeru skriva slasten, a izjemno kaloričen, v drugem pa zdravilen, a neužiten plod. Čeravno je pravi kostanj precej težko prebavljiv, si privoščimo kakšneg...

Avtomobilizem / torek, 13. oktober 2009 / 07:00

Nekateri bi imeli daljšega

Test: Nissan Qashqai in Qashqai+2 2.0 dCi 4WD Tekna Pack