Solarno postajališče z ogrevanimi klopmi
Jeseniško podjetje Sunlife je izdelalo prvo solarno avtobusno postajališče z ogrevanimi klopmi, USB- in brezžičnimi polnilci, ekranom za obvestila, defibrilatorjem ...
Po besedah Saše Mandžića ogrevanih klopi na postajališčih, ki bi jih napajalo sonce, nimajo v nobeni drugi evropski državi.
Jesenice – V Domžalah so dobili prvo solarno avtobusno postajališče z ogrevanimi klopmi, AED-defibrilatorjem, USB-polnilci, brezžičnimi polnilci in ekranom za obveščanje. Vse te naprave napaja sonce prek solarnih panelov. Postajališče je izdelalo jeseniško podjetje Sunlife, ki se je doslej ukvarjalo zlasti s solarnimi lučmi. Z njimi so v zadnjih letih opremili številne objekte in jih kot ulične svetilke vključili v sistem javne razsvetljave v več slovenskih občinah, tudi na Jesenicah.
Kot je povedal Sašo Mandžič iz podjetja Sunlife, se mu je na osnovi izkušenj s solarnimi lučmi porodila ideja, da bi energijo sonca lahko izkoristili tudi na avtobusnih postajališčih. Najprej si je zamislil, da bi solarno energijo uporabili zgolj za osvetlitev, zatem pa so rojevale nove in nove ideje in tako je na koncu nastalo avtobusno postajališče, ki ima vse: ogrevane klopi, osem USB-polnilcev, dva brezžična polnilca, ekran, dva voltmetra, dvanajstvoltno razsvetljavo stropa ... Klopi so opremljene s tako imenovano 12V grelno folijo, kakršno uporabljajo tudi za talno gretje. Kot je povedal Mandžič, jih je mogoče ogreti vse do 35 stopinj Celzija, a pozimi jih bodo ogrevali na od 10 do 15 stopinj Celzija. Če bo zunaj minus pet stopinj, bo torej to povsem dovolj za občutek toplote. Čakajoči na avtobus lahko napolnijo mobilni telefon, in to z USB-kablom ali na brezžičnem polnilcu, na ekranu izvedo, kdaj bo pripeljal naslednji avtobus, objavljena so lahko različna obvestila, reklame, prek platforme Google open AI pa bodo obiskovalci lahko našli denimo picerijo ali lekarno v radiju enega kilometra ... V sklopu postajališča je na voljo tudi defibrilator na kodo. Energijo pridobivajo prek panelov na strehi postajališča, ki delujejo tudi na difuzno svetlobo, torej tudi v primeru oblačnosti. Je pa v Domžalah sistem hibridni, tako bi v primeru, da bi energije v akumulatorju zmanjkalo, sistem začel črpati energijo iz javne razsvetljave. Sistem je sicer narejen tako, da najprej ugasnejo najbolj nepomembne stvari. Ko vidi, da bo zmanjkalo energije, ugasne najprej ekran, potem gretje klopi ...
Mandžič na področju izrabe solarne energije vidi še velike možnosti razvoja. Kot poudarja, gredo vsa evropska mesta v smeri tako imenovanih »smart« oziroma pametnih mest, na voljo je tudi veliko nepovratnih sredstev za ta namen. Prav tako se v tujini bistveno bolj kot pri nas zavedajo pomena izrabe trajnostnih virov energije in po Mandžičevih besedah ima denimo v Nemčiji skoraj vsaka hiša na strehi vsaj nekaj panelov. Po začetni investiciji ni več nobenih stroškov, saj je sončna energija brezplačna. Paneli, kakršne uporabljajo za avtobusna postajališča, imajo življenjsko dobo trideset let, so nemške izdelave in so 90-odstotno razgradljivi, poudarja Mandžič.
Naslednja občina, v kateri se dogovarjajo za ureditev solarnih avtobusnih postajališč, je občina Jesenice. Tam jim je že uspelo pridobiti evropska sredstva za kar trinajst takšnih solarnih postajališč.