Pritiski na letalske tehnike
Kot pravijo v sindikatu letalskotehničnega osebja, se delavci pri Adrii Airways Tehnika, odkar je družbo prevzel poljski lastnik, spoprijemajo z vse večjimi pritiski. V vodstvu podjetja navedbe sindikata zanikajo.
Zgornji Brnik – Odkar je Adrio Airways Tehnika novembra 2015 prevzel poljski Linetech (v lasti Avie Prime, katere petdesetodstotni delež je pred kratkim kupil Hartenberg Holding), se stopnjuje pritisk na zaposlene, pravijo v sindikatu delavcev podjetja. Kot pojasnjuje predstavnik sindikata Matej Jemec, sta podjetje že pred časom zapustila dva najmočnejša sindikalna zaupnika Tomaž Pečnik in Roman Repnik. Slednji je bil celo predstavnik delavcev v upravnem odboru, Pečnik pa eden od glavnih akterjev poskusa delavskega odkupa podjetja. Spomnimo. Leta 2013 so se v Adrii Tehnika odločili za delavski prevzem podjetja, vendar se je SDH odločil za prodajo poljskemu Linetechu.
Kot pravijo v sindikatu, so bili številni delavci deležni pisnih opozoril ob domnevnih kršitvah pravil podjetja. Eden od njih tudi zato, ker se je dvakrat prezgodaj registriral na delovno mesto, enkrat dve in drugič pet minut prej kot dovoljuje hišni red. Glede slednjega v vodstvu sicer pojasnjujejo, da je šlo za nesorazmeren ukrep in da ni imel posledic.
Po mnenju Mateja Jemca je glavni namen podjetja znižati stroške dela letalskih tehnikov, ki predstavljajo visoko kvalificirano in dobro plačano delovno silo. Okoli dvajset odstotkov letalskih delavcev je od vstopa poljskega lastnika že odšlo iz podjetja. »Približujemo se temu, da bo na višku sezone v podjetju delalo le petdeset odstotkov zaposlenih letalskih tehnikov, kar je zakonski minimum. Evropska direktiva namreč zahteva vsaj polovico lastnega kadra. Preostali delež napolnjujejo pogodbeni delavci, ki večinoma prihajajo iz vzhodnoevropskih držav, kjer je delovna sila cenejša in so standardi nižji,« pojasnjuje Jemec.
V vodstvu podjetja sicer odgovarjajo, da se je število delavcev od prevzema poljskega lastnika povečalo. Pred dvema letoma so bili zaposleni 204 delavci, danes jih je 240. Desetodstotno rast pa načrtujejo tudi prihodnje leto. A kot pravi Jemec, se število zaposlenih povečuje na račun kadra v upravi podjetja, medtem ko se število licenciranih tehnikov zmanjšuje, kar je velika škoda, saj gre za visoko kvalificiran kader tehniške stroke. »Odhodov je bilo 37. Licenciranih mehanikov, ki so odšli po poti novih izzivov, pa je bilo osem. Delavci so odšli iz različnih razlogov, nekaj je bilo upokojitev, nekaj sodelavcev je poiskalo nove izzive,« pravijo v vodstvu.
Na očitke sindikata, da povečujejo delež sezonskih delavcev, pa v vodstvu odgovarjajo: »Narava našega dela je izredno sezonska. Da v visoki sezoni naši zaposleni ne bi bili preobremenjeni in je njihovo delo varno ter lahko zadostimo zakonskim zahtevam, se poslužujemo tudi najemanja t. i. agencijskih sodelavcev. Pri tem sodelujemo izključno z licenciranimi podjetji in nimamo slabih izkušenj. Za začasno najete delavce veljajo povsem enaka pravila in pogoji kot za redno zaposlene. Skrbimo, da je razmerje uravnoteženo. Gre za visokokvalificirano in licencirano osebje, ki svoje priložnosti za delo išče v podjetjih za vzdrževanje letal po celotnem svetu. Take delavce je izredno težko pridobiti za delo v Sloveniji, saj profila licenciranega letalskega mehanika šolski sistem v Sloveniji ne zagotavlja. Ravno iz potrebe po teh kadrih je v Adrii Airways Tehnika nastal izobraževalni center in skušamo zagotoviti ustrezen lastni kader.«
V teku so tudi pogajanja za novo kolektivno pogodbo. Kot je znano, je vodstvo podjetja spomladi želelo odpovedati veljavno kolektivno pogodbo, zaradi česar bi maja skoraj prišlo do stavke. Zadnji trenutek so veljavnost pogodbe podaljšali do konca letošnjega leta. Kot pa potrjujeta obe strani, so pogajanja za novo kolektivno pogodbo pred kratkim stekla in potekajo konstruktivno, tako da se oboji nadejajo pozitivnega izida.