Nevidno ozadje avtoceste
V soboto smo ob dnevu odprtih vrat obiskali nadzorni center Družbe za avtoceste Republike Slovenije (Dars) na Hrušici, od koder pet operaterjev skrbi za nemoten potek prometa na gorenjski avtocesti in skozi najdaljši avtocestni predor – predor Karavanke.
Hrušica – Minulo soboto so v Darsovem nadzornem centru na Hrušici, ki skrbi za okoli šestdeset kilometrov gorenjske avtoceste do Vodic in varen promet skozi 7864 metrov dolg predor Karavanke, pripravili dan odprtih vrat. Kot je povedal nadzornik Marjan Lužnik, je skrito delo nadzornih centrov tisto, ki v povezavi z delavci na terenu skrbi za varen in nemoten promet na avtocestah. Njihovo delo je s posodobitvijo in avtomatizacijo nadzornega centra olajšano, saj jim pomagajo tudi računalniki, od sistema avtomatskega zaznavanja vožnje v napačno smer do nadzornega sistema za toplotno kontrolo tovornjakov, s katerimi skrbijo za požarno varnost predora. Toplotni nadzor tovornih vozil po pojasnilih Lužnika deluje avtomatsko z dvema termalnima kamerama, računalniški sistem pa tovornjake, če zazna pregreta mesta, ustavi za 15 minut in jih nato ponovno pregleda. Isti sistem tudi avtomatsko izloča tovornjake s tovorom nevarnih snovi, ki potrebujejo spremstvo poklicnih gasilcev GARS Jesenice. Po pripovedovanju Marjana Lužnika je pomembna koordinacija vseh, ki skrbijo za nemoten potek prometa in varnost udeležencev, tudi ob nepredvidenih dogodkih, kot je vožnja v napačno smer po avtocesti. V teh primerih gre po ocenah operaterjev običajno za starejše, zbegane voznike. Tako smo videli tudi posnetek zadnjega tovrstnega dogodka na gorenjski avtocesti, ko se je voznik prerinil mimo več vrst usmerjevalnih količkov delne zapore zaradi del in nadaljeval vožnjo v nasprotno smer, kjer mu je pot zaprl voznik avtovleke in preprečil nesrečo. Lužnik ocenjuje, da tovrstnih dogodkov ni bistveno več kot v preteklosti, samo bistveno več jih odkrijejo. Večina se jih srečno konča, tako je bilo tudi v preteklosti, zato se je o tem manj govorilo. Operaterji pa so rešili tudi že nekaj življenj obolelih voznikov, ki so jim pravočasno poslali pomoč, ko so njihovo stisko videli na kamerah. Med operaterji pa je tudi kar nekaj zgodb o posebnih dogodkih, med njimi je tako poudaril vrsto obvestil voznikov o celi seriji različnih povoženih živali na enem od izvozov z avtoceste, za katere se je izkazalo, da so padle s tovornega vozila higienske službe.
V nadzornem centru si želijo še boljše pokritosti avtocest s kamerami, saj ugotavljajo, kako pomembne so za varen in tekoč promet na avtocestah, kjer se promet povečuje. Nadzorniki so pogosto na udaru ob zastojih. Kot pravijo, se vedno po svojih najboljših močeh trudijo, da bi jih kar najhitreje sprostili, a pogosto nimajo te moči.