Združitev bila prava odločitev
Sebastijan Roudi, direktor podjetja ECE, ocenjuje, da je bila združitev Elektra Gorenjska Prodaje in Elektra Celje Energije (Ece) pred poldrugim letom prava odločitev, zadovoljni so tudi s poslovanjem.
Od združitve podjetij Elektro Gorenjska Prodaje in Ece je minilo že poldrugo leto. Zdaj najbrž že lahko predstavite, kakšni so bili učinki združitve?
»Učinki združitve so brez dvoma pozitivni, ustvarila se je nova kultura. Izboljšala se je tudi naša ponudba za končne kupce, saj je vsako izmed podjetij v novo družbo prineslo nekaj svojega, obdržali smo najboljše prakse. Združitev pomeni tudi sinergijske učinke na področju obvladovanja stroškov. Proces same združitve se je izkazal za izredno zahtevnega, saj je bilo treba uskladiti zelo veliko dejavnikov, kar v naši dejavnosti pomeni čas. S poslovanjem v prvem skupnem letu smo zadovoljni. Združitev lahko celovito ocenimo kot pravo odločitev.«
Kakšen tržni delež trenutno dosegate v Sloveniji in posebej na Gorenjskem?
»Tržni delež je po združitvi nekoliko narasel. Po uradni klasifikaciji Agencije za energijo imamo okoli 20-odstotni delež, če pa pogledamo prodajo na petih distribucijskih omrežjih, ki ne vključujejo nekdanjih zaprtih gospodarskih kompleksov, kot so Železarna Ravne, Štore, Jesenice, pa smo bili lani največji dobavitelj končnim kupcem in smo dosegali okoli 24-odstotni delež.«
Precej razširjena je tudi terenska prodaja električne energije, pri kateri nekateri uporabljajo tudi precej zavajajoče trike. Kakšna je politika ECE glede terenske prodaje elektrike?
»Prodaja električne energije je specifičen proces, podobno kot pri sklenitvi zavarovalne police potrebuje kupec več podatkov, informacij, več dokumentov je treba izpolniti. S tega vidika je terenska prodaja ustrezen način pristopa do novih kupcev, seveda pa mora biti pristop profesionalen. Tudi mi imamo sodelavce, ki predstavljajo našo ponudbo pri kupcih na domu, v ta način prodaje vlagamo veliko energije in truda, saj je zelo pomembno, da je terenski agent kompetenten in spoštuje želje potencialnih kupcev. Pripravljene imamo protokol obiska in identifikacijske izkaznice, agenti so izobraženi s področja energetskega trga. Žal slabe prakse nekaterih konkurentov mečejo slabo luč na vse ostale. Razočarani kupci nam povedo, da so v njihove domove prišli agenti pod pretvezo popisa števca, predstavljali so se za predstavnika elektro podjetja, ki upravlja infrastrukturo. Kupci so podpisali pogodbo, ki pa je, do enega leta, zavezujoča. In veliko jih je jeznih, ko ugotovijo, da novi dobavitelj ne ponuja ugodnosti, ki so jih bili prej navajeni pri ECE. Morda je rešitev sprememba zakonodaje, kjer bi se približali zavarovalniški ureditvi licenciranja agentov. Sedaj lahko energente trži prav vsak. Vsekakor naj bodo kupci previdni, naj preverijo ponudbo obstoječega dobavitelja, morda pokličejo matično podjetje potencialnega novega dobavitelja, preverijo pri prijateljih … Obljuba najnižje cene ni vedno tisto, kar na koncu zagotavlja zadovoljstvo.«
Boste sodelovali v novi kampanji Zveze potrošnikov Slovenije za skupinski odkup elektrike?
»Zmotila sta nas dva dejavnika; praksa podobnih kampanj v tujini je že dolgo, da mora biti električna energija iz obnovljivih virov. To je že tudi v Sloveniji nujno pri razpisih za dobavo energentov javnim ustanovam. Tudi tokrat je ZPS ostala gluha na našo pobudo, da se odloči za tak pogoj, ki bi mu lahko zadostili vsi ponudniki na trgu. Drugi dejavnik pa je način akcije in izvedba; akcijo organizira tuje podjetje v sodelovanju z ZPS, ki mu mora izbrani dobavitelj plačati za naše razmere veliko provizijo za vsakega kupca. Sprašujemo se, komu je akcija namenjena? Poziva k iskanju najboljše ponudbe in hkrati k zamenjavi dobavitelja, kar ni nujno povezano. Že zdaj lahko povem, da ECE zaradi navedenih razlogov pri kampanji ZPS ne bo sodeloval, kar pa ne pomeni, da bodo naši kupci ostali prikrajšani za primerljivo ponudbo.«
Kot ste že omenili, je ECE edini slovenski dobavitelj, ki ponuja gospodinjstvom elektriko, ki je v celoti proizvedena iz obnovljivih virov. Zakaj ste se odločili za takšno poslovno politiko, kako to sprejemajo kupci?
»Odzivi kupcev so pozitivni. Želeli smo narediti drugačen profil družbe, na trgu se je doslej vedno govorilo le o nizki ceni, ne pa tudi o družbeni odgovornosti, s čimer smo se v ECE identificirali. Elektrike iz obnovljivih virov je v Sloveniji namreč dovolj za vsa gospodinjstva. Odločitev o obnovljivih virih energije je v tujini že praksa, skrb za okolje je v pokrajini, kot je Gorenjska, že tudi prisotna od nekdaj. Verjamemo, da najnižja cena ni pogoj za vse odločitve v ekonomiji, kupci začenjajo ceniti celovitost ponudbe, zavedanje, da prispevajo nekaj k varovanju okolja, vse skupaj še potrjuje.«
Pri elektriki se da varčevati tudi drugače, ne le z menjavo dobavitelja ...
»Delež stroška energije, ki je stvar pogajanj med kupcem in dobaviteljem, je vedno manjši in predstavlja manj kot tretjino računa, tako da generalno gledano prihranek zaradi cene ne predstavlja velikega deleža. Ljudje se načeloma vedno postavljamo v pozicijo varčevanja, a hkrati v gospodinjstva vnašamo vedno več aparatov. Ti so sicer varčni, a njihovo kopičenje prihranek v veliki meri izniči. Še vedno velja ljudski pregovor, da najmanj porabi izklopljen aparat. Zagotovo pa se da energijo veliko učinkoviteje in efektivneje trošiti. Eno so energetsko varčne naprave, v njihovo prodajo smo se usmerili tudi v ECE preko spletne trgovine, drugo pa je, kaj nam bo prinesla prihodnost z vidika vlaganja v energetsko neodvisnost gospodinjstev. V trendu so električna vozila, zaradi katerih poraba elektrike zagotovo ne bo manjša, bo pa verjetno prišlo do prihranka pri porabi ostale energije.«
Digitalizacija vstopa tudi na trg električne energije. Kaj nam prinaša?
»Aktivnosti na tem področju je v svetu ogromno. Pomemben vidik je, da kupec elektriko plačuje po dejanski porabi, in ne akontacijsko z letnim poračunom, kar je slabo za kupca in dobavitelja. Za kupca, ker ga lahko poračun negativno preseneti, za dobavitelja, ki energijo kupuje na borzah po urah, in ne po tarifah, zaradi česar za nas cena elektrike ves čas niha, pa ker ima nakup in prodajo tako količinsko kot vrednostno med letom neusklajeno. V prihodnosti se bo gotovo tudi za gospodinjstva tarifa urno spreminjala. Gospodinjstva največ energije trošijo v dveh špicah – največja je okoli poldneva, ko se kuhajo kosila, potem upade in se poraba po 16. uri spet dviguje, ko se ljudje vrnejo iz služb. Poraba je opazno spremenjena tudi v večernih urah. Ta slika je izrazita že dalj časa, obstoječe obračunske tarife VT in MT pa pri tem ne ustrezajo več najbolje. Koncept »pametnega doma« predvideva določene rešitve tudi glede tega. Digitalizacija se pozna tudi pri komunikaciji s kupci. Preko spletnega portala Moj ECE in mobilne aplikacije ECE mobil že zdaj opravimo dobršen del komunikacije.«