Zgodovina morale 2
»Skušnjavam se je bilo težko upreti, zlasti kadar je bila prešuštnica dlje sama doma. Tako je bilo leta 1756 v aferi ok. 35 let starega kmeta in podložnika ljubljanskega škofijskega palatinata Štefana Avguština iz Zapog pri Vodicah, že 16 let poročenega in očeta treh otrok. Z Jero, ženo Antona Stefančiča iz okolice Kamnika, se je Štefan seznanil v vaškem mlinu, do prešuštvovanja pa je prišlo po obdobju prikritega sestajanja v njeni vasi, ko sta mu njen mož in njegova mati v gostilni omenila, da je Jera sama doma. Brž se je podvizal k njej in se z njo v tričetrt ure dvakrat 'meseno pomešal' na njeni postelji, nato odšel domov, Jera pa k rogonoscu v gostilno. O aferi se je začelo šušljati med vaškimi deklami, ki so zaradi narave svojega dela (na prostem) vedno najprej zaznale prihajanje tujcev v vas. Čeprav delikta ni nikoli več ponovil, je Štefana težila vest. Zato se mu je baje odvalil kamen od srca, ko ga je po naznanilu sosede njegov patrimonialni sodnik poklical na zaslišanje. Žena Alenka in Stefančič dotlej nista sumila nič: Alenka moža o tem ni povprašala, niti ko ji je njena dekla povedala, da so jo kolegice med skupnim (sploh ne metaforično!) pranjem perila spraševale, če kaj ve, zakaj je bil ovaden njen gospodar. Niti med zaslišanjem na sodišču ni vedela nič o moževem deliktu, poznala ni niti Jerinega imena.« (Str. 361)
Prvi del te monografije (Ljubezen in zakonska zveza na Slovenskem med srednjim vekom in meščansko dobo, 2015) smo že predstavili. Gornji odlomek je iz drugega dela: Ljubezenske strasti, prevare, nasilje in njihovo kaznovanje na Slovenskem med srednjim vekom in meščansko dobo. Gre za ljubezensko in spolno moralo v kontekstu nedovoljenih, grešnih, kriminaliziranih in drugih deviantnih oblik. »Avtor uporablja zanimiv pristop in metodo: potem ko natančno predstavi sodno-upravne prakse in zapise iz obravnavanja morale, predstavi večje število primerov iz ločitvene in kazenske prakse (tudi mikro študije), ki jih pojasni tudi s primerjavami iz evropskega okolja. Tako iz različnih perspektiv osvetli razvoj zaznavanja najpogostejših spolnomoralnih problemov (zakonolom, konkubinat, nasilje in materialno zanemarjanje v zakonu, istospolne prakse, incest, bigamija, posilstvo, prostitucija itd.). Obe knjigi o morali dajeta vpogled v dolgo genezo sodobnega dojemanja ljubezenskih zaznav in praks ter deviacij v staroslovenski in tudi evropski družbi v predmoderni dobi.« Pa se dobro bere tudi v moderni.