
Z ulic človeštva v naravo
V četrtek so v Galeriji Mestne hiše odprli retrospektivno fotografsko razstavo del Vasje Doberleta ob njegovi sedemdesetletnici. Predstavlja se z več kot osemdesetimi fotografijami.
Kranj – Življenjski in ustvarjalni jubileji ustvarjalcev v umetnosti in kulturi so zanje nemalokrat priložnost, da predstavijo vrhunce svojega dotedanjega umetniškega opusa. Kranjski fotograf Vasja Doberlet – do lani je bil 14 let izjemno uspešen predsednik Fotografskega društva Janez Puhar – ki bo letos avgusta praznoval svojo sedemdesetletnico, je tako pripravil retrospektivno razstavo fotografij. Za seboj ima 48 let fotografske kilometrine, v čudoviti svet podob pa ga je uvedel Vlastja Simončič, eno velikih imen slovenske fotografije. »Dolgo je že tega, odkar sem se zavezal fotografiji, zato sem pomislil, da je ob obeleževanju takega življenjskega jubileja prav, da pokažem, kaj sem v tem času naredil. Odločil sem se, da razen nekaj izjem razstavim fotografije, ki v Kranju še niso bili na ogled,« je o prvem situ pri tokratnem izboru fotografij dejal Vasja Doberlet. Fotografije, ki jih je razvrstil v štiri tematske sklope, je po večini posnel v zadnjih trinajstih letih.
Osrednji tematski sklop z naslovom Avtorefleksi, s katerim nas obiskovalce avtor sprejme v osrednjem delu galerije, predstavlja podobe odsevov v avtomobilih. Gre za projekt, ki je začel nastajati leta 2013 in še traja, zanj pa je Doberlet od mednarodne fotografske zveze prejel naslov mojster fotografije MFIAP. Fotograf je delu fotografij iz te serije namenil veliki format in s tem poleg bogate barvne palete in zanimivih geometrijskih elementov, ki jih prinašajo avtorefleksi, pri gledalcu vzbudil dodatno pozornost. »Na zloščeni, sodobno oblikovani pločevini avtomobilov vidimo odseve vsega, kar je na ulici, toda v izkrivljeni obliki. Včasih zrcaljenje prinese nerazpoznavne abstraktne oblike najrazličnejših barv. Nič ni videti tako, kot je v resnici,« razlaga avtor. Serija se z nekaj fotografijami nadaljuje tudi v naslednjem prostoru.
Druga tema, ki jo je fotograf sistematično obdeloval, je gozd z vsem svojim značajem. Nastala je kolekcija z naslovom Pesem gozda, v kateri predstavlja ta del našega naravnega okolja na način, kot ga doživlja. Ogledamo si gozd v različnih delih dneva, letnih časih … Serija v vmesnem prostoru do stebriščne dvorane prehaja v tretji sklop, ki ga je avtor poimenoval Nova ekološka resnica (Ranjena krajina). »Človek je v imenu napredka storil veliko nasilja nad naravo in krajino. Mnogi posegi puščajo nepopravljive posledice in vsi niso takoj opazni, drugi spet so. Vsi pa puščajo sledi, ki jih bodo gledali še naši pravnuki,« razmišlja Doberlet ob seriji fotografij degradirane krajine, izpustov iz dimnikov, uničenega gozda, za katere je uporabil črno belo tehniko. Kot pravi zato, ker na ta način lahko bolj poudari, kako grdo dejansko človek dela z naravo.
Četrti sklop je motivno bolj razgiban, prikazuje pa nekatere že znane teme iz avtorjevega opusa, ki se navezujejo na žanrske prizore, urbano okolje in figure v gibanju. Sem spadajo cikli Glasba, Ples, Orwelija, Mestno življenje, Staro mesto, razstavo pa zaključujeta dve nekoliko drugačni podobi iz Kranja. »Razstavljene podobe sem povzel pod naslov Utrinki, saj gre za fotografije, ki niso nastajale namensko, ampak so nastajale na mojih pohajkovanjih po Evropi,« dodaja Vasja Doberlet, ki mu je Fotografska zveze Slovenija oziroma njen predsednik Ivo Borko tudi uradno podelil še eno priznanje mednarodne zveze, EFIAP/platinum. Povečave iz cikla Avtorefleksi in fotografije iz cikla Pesem gozda bodo ostali v Kabinetu slovenske fotografije pri Gorenjskem muzeju, ki je avtorju in njegovi jubilejni razstavi namenil tudi ličen katalog. Razstava bo na ogled do 6. junija.