Helikopter prestregel jadralko
Pretekli konec tedna je jadralno letalo nemške jadralke, ki je trenirala na letališču v Lescah, prestregel vojaški helikopter. Dejstvo, da je helikopter prestregel jadralko, je izreden dogodek, nenajavljeni preleti jadralcev iz tujine v Slovenijo pa vsekakor ne.
»Ta letni čas je za jadralce ugodna sezona, Alpe so s svojimi pomladnimi termičnimi vetrovi zanje zelo privlačne,« je povedal Matjaž Erjavec, ki vodi leško letališče.
Lesce – Nemška pilotka, ki je na poti z jadralnim letalom med Bledom in Radovljico zaradi večje varnosti uporabljala radarski odzivnik, se je znašla »iz oči v oči« s slovenskim vojaškim helikopterjem, potem ko je njen odzivnik zaznal vojaški center za vodenje in kontrolo zračnega prometa. Ugotovili so, da je letalo državno mejo preletelo brez stika s civilno kontrolo in letelo brez odobritve. Potem ko se pilotka ni odzivala na klice civilne kontrole letenja, je vojaški helikopter, ki je bil že sicer v bližini, opravil identifikacijo letala, ki je kršilo zračni prostor, in potrdil, da gre za motorno jadralno letalo. Ker pilotka, ki je skupaj s skupino kolegov trenirala na letališču v Lescah, ni oddala načrta poleta, preden je preletela državno mejo, kot to določa slovenski zakon, je kršila zakon. Kot pojasnjujejo v Slovenski vojski, do sedaj za takšno nalogo še nismo bili niso bili aktivirani. »Tudi tokrat smo uporabili pomoč helikopterja, ki je bil na drugi nalogi, vendar v bližini dogodka, da je lahko preveril, kdo krši zračni prostor, in če mogoče to letalo, ki se ni odzivalo na klice, slučajno potrebuje pomoč.«
V teh dneh je pri nas veliko jadralnih letal iz tujine, pravi Matjaž Erjavec, direktor radovljiške občinske uprave, pristojen tudi za športno letališče v Lescah. »Ta letni čas je za jadralce ugodna sezona, Alpe so s svojimi pomladnimi termičnimi vetrovi zanje zelo privlačne,« je povedal. »Vemo za pravilo, po katerem morajo tudi jadralni piloti, preden preletijo mejo s Slovenijo, oddati načrt letenja, a nam že običajna logika pove, da so jadralna letala odvisna do vremena, zato je natančen načrt v praksi pravzaprav nemogoče narediti.«
Kot še pravi Erjavec, bi si vsekakor želeli, da bi vsi jadralni piloti uporabljali radarski odzivnik, zaradi katerega je vojska omenjeno jadralno letalo sploh opazila, ker ta bistveno povečuje varnost letenja. »Upam, da bo problem v dobro vseh rešen na razumen način,« še pravi Erjavec.
Domači jadralni piloti nedavni dogodek vidijo kot burlesko, pravijo. »Preleti v obe strani se seveda dogajajo vsak dan. Avstrijci so se že zdavnaj odločili, da od nas ne zahtevajo nobenih formalnih postopkov, v Sloveniji pa se komplicira, čeprav bi zaplet lahko rešila že sprememba enega samega predpisa,« je kritičen jadralni letalec Andrej Kolar iz Radovljice. In ker so nemško jadralno letalo opazili zato, ker je imelo vključen radarski odzivnik, se kaj lahko zgodi, da ga bodo tuji jadralci, kadar bodo leteli pri nas, v izogib podobnim srečanjem, izklapljali. To pa bi pomenilo bistveno zmanjšano varnost. »Če bi se jadralno letalo z vključenim radarskim odzivnikom na primer približalo potniškemu letalu, bi se mu slednje samo od sebe izognilo, pa četudi bi pilot spal!« je nazoren Andrej Kolar.