Grafike so bolj intimne, bolj moje
V galeriji Kranjske hiše je od srede na ogled razstava grafik akademske slikarke Andreje Eržen.
Kranj – Tokratna razstava v Kranjski hiši z naslovom Zrcalni svet likovnih del akademske slikarke Andreje Eržen, ki jo v zadnjih letih poznamo predvsem po svetlobnih objektih, ki jih doma in v tujini uspešno predstavlja bodisi v galerijah bodisi v posebnih prostorskih postavitvah, preseneča. Erženova je na ogled postavila grafike, ki jih je v različnih grafičnih tehnikah ustvarila v obdobju zadnjih desetih let. Mar bi morali biti presenečeni, gre namreč za zelo kvaliteten izbor del, za katere imamo občutek, da so očitno nastajala nekje v avtoričinem ustvarjalnem ozadju?
»Zadnjih šest let so v središču moje pozornosti svetlobni objekti, a se vseskozi ukvarjam tudi z grafiko. Mogoče ne tako intenzivno in včasih mi je kar žal, da nimam več časa, da bi se spet temeljiteje posvetila grafiki, ki je zame tisti prvinski medij, v katerem se lahko izrazim tako v tonu kot v risbi. Kot prvinsko jo čutim tudi, ker lahko uporabljam manjše formate in ker v njej lahko lažje izrazim svoja intimna doživljanja, mnogo lažje kot na primer v velikih postavitvah v nekem javnem in urbanem prostoru,« pojasnjuje Andreja Eržen in nadaljuje, da ji grafika nudi več užitka v samem ustvarjanju. Grafika je bolj procesualna in velja za zelo disciplinirano tehniko, pri čemer je pomembno, da umetnik ne izpusti nobenega koraka v tem procesu.
»Bolj, kot je sama ideja ali likovna zasnova od začetka trdno določena, manj spontanosti je pri delu. Tako pa se ves kreativni akt nahaja v likovni ideji, neki skici, vse ostalo pa je stvar obrtniške spretnosti. Pri umetniški grafiki je zadeva drugačna, gre za zahteven ročni postopek, in lahko se zgodi, da se recimo stvar prejedka, lahko je linija debelejša, kot bi si želela ... Tako naključje potem lahko uporabimo ali pa ne, to je odvisno od nas samih. Prav ta 'sprehod' med naključnim in našo končno likovno idejo se mi zdi izjemno zanimiv.« Sicer pa je grafika po mnenju Erženove dokaj predvidljiva, saj če se pri sliki zgodi sprememba, je to lahko drastično, pri grafiki pa naključno spremembo lahko uporabimo ali pa ne. Hkrati tudi sam proces ustvarjanja grafičnega dela omogoča naključje izkoristiti kot kreativni akt. Erženovo grafika zanima prav zaradi ustvarjalnega postopka, hkrati pa gre za odsev njenih intimnih doživljajev. Pri tem v motiviki prevladuje figura in natančna risba, ki sta za umetnico nasploh značilni. Tokrat so na ogled litografije, en lesorez ter grafike v tehniki globokega tiska, kot so jedkanica, akvatinta in suha igla.
Naj bo razstava grafik vsekakor spodbuda umetnici, da se jim v prihodnje znova posveča v večji meri. V galeriji Kranjske hiše, kjer bodo njene grafike na ogled do 5. oktobra.