Turizem smo Gorenjci, 4. del
»Gospa, ali lahko naročimo?« se zaderem čez celo teraso. »Počak'te, nimam samo vas!« se mi natakarica zadere nazaj. Potem čakam in še enkrat se na pamet naučim ves jedilnik in še enkrat preberem vse oglaševalce na pogrinjku in še stotič si ogledam vse goste na terasi in njihove avtomobile na parkirišču. »Ja, madona, gospa, naročil bi,« poskusim v tretje. »Sem vam rekla, da to ni moja miza, počak'te kolegico!« Kolegico? A tu delata dve natakarici, se vprašam, saj še eno komaj vidim ...
»Plačam!« se zaderem tretjič. »Nimam sto rok, prid'te notr' plačat!« se zadere nazaj. Grem k točilnemu pultu, da bi plačal, in ponudim kartico. »O, gospod, to pa nau šlo, samo keš!« Točno sem vedel, si rečem, in potem jo vprašam, zakaj so vhodna vrata vsa polepljena z nalepkami Maestro, Diners, Visa, American Express ... Seveda mi odgovori, da je to ostalo še od prejšnjega najemnika. Kasneje zvem, da je ta najemnik v tej gostilni že štiri leta ...
Moja točna raziskava je pokazala, da sem izmed desetih turističnih ponudb le dve označil kot 'prijazni so'. Niti enega z 'zelo prijazni'. Prijaznost je osnova vsakega turističnega delavca. Sem štejem seveda tudi gostince, da se bomo prav razumeli. Čeprav se gostinci, saj ne vsi, nikoli ne štejejo med turistične delavce. Vem, da so prijaznejši do tujih denarnic. Sem se prepričal na lastne oči. Natakar, ki je stregel najprej mene in potem dva upokojena Angleža, je svoj ksiht spremenil iz kislice v sončen dan. Mene je postregel brez besed, njiju pa je vprašal, ali se strinjata, da je danes najčudovitejši dan v letu. Ko sva se spogledala, sem mu pokazal sredinca. Pričakoval sem, da mi bo odvrnil vsaj s iztegnjenim jezikom. Mogoče se je bal pokazati svoj karies na dvojki ... A česa podobnega nisem opazil samo jaz. To so opazili tudi ljudje, ki se s turizmom in gostinstvom ukvarjajo čisto zares. Govorim o tistih, ki sestavljajo učne programe na primernih šolah. Prijaznost je za nas v zadnjih letih predmet, ki mu posvečamo največ pozornosti, mi je pred dvema letoma zaupal ravnatelj ene od naših višjih šol za turizem in gostinstvo. Predmet prijaznost? Prikimal je in nadaljeval, da ni ravno učni predmet, ampak da so tudi oni opazili, da prijaznost v turizmu in gostinstvu zelo šepa, zato so se odločili temu narediti konec tako, da v učni program uvedejo prijaznost kot vezni člen vsega, kar se tam naučijo. In spremembe so že vidne. Ravnatelj mi je na hitro potrosil nekaj lokacij, kjer delajo njihovi študentje, ki so že spadali v nov učni program in so tudi opravili njihov prijaznostni izpit. Firbec mi ni dal miru. Obiskal sem jih nekaj in se zgrozil. Natakar je bil prijazen, kot bi se poznala že sto let, receptorka mi je dala jasno vedeti, da je Bohinj središče sveta ...