
'Pravilo dveh' pri Adrii že imajo
Zaradi nedavnega namernega strmoglavljenja letala v francoskih Alpah so nekatere evropske letalske družbe že uvedle pravilo o stalni navzočnosti dveh članov posadke v pilotski kabini. Pri Adrii Airways so to storili že po terorističnih napadih v ZDA.
Zgornji Brnik – Zaradi nedavnega strmoglavljenja potniškega letala nemške družbe Germanwings v francoskih Alpah, ki ga je namerno zakrivil kopilot z duševnimi motnjami, ki je izkoristil pilotovo odsotnost in se zaklenil v pilotsko kabino, so številne letalske družbe zaradi varnostnih razlogov že spremenile pravila v pilotski kabini, tako da bosta v njej morala biti obvezno hkrati vsaj dva člana posadke. T. i. 'pravilo dveh' so že uvedli vsi avstrijski in nemški letalski prevozniki, tudi Germanwings in Lufthansa, ter nizkocenovnika Norwegian Air Shuttle in EasyJet …, nekatere letalske družbe, predvsem ameriške, pa so se za to potezo odločile že po terorističnih napadih v ZDA 11. septembra 2001.
Po napadih na ameriška trgovinska dvojčka je obvezno navzočnost vsaj dveh članov posadke v pilotski kabini uvedel tudi slovenski letalski prevoznik Adria Airways. »Ob uvajanju procedur za uporabo novo vgrajenih zakonsko obveznih armiranih vrat po dogodku 911 smo se odločili za novo proceduro pristnosti članov posadke v pilotski kabini. Glavni razlog je t. i. onesposobitev člana letalske posadke. Dogodek Germanwings je po do sedaj razkritih podatkih oblika t. i. onesposobitve pilota,« je dejal direktor letalske operative pri Adrii Airways Julijan Sosič.
'Pravilo dveh' je po nedavni tragediji, v kateri je umrlo 150 oseb, letalskim družbam priporočila tudi Evropska agencija za varnost v letalstvu. Tudi v EU že preučujejo možnost uvedbe pravila o obvezni stalni navzočnosti dveh članov letalske posadke v pilotski kabini. Po veljavnih pravilih morata biti sicer na letalu vselej dva pilota, vendar pa ni zapovedano, da mora pilota, ki izjemoma začasno zapusti položaj zaradi fizioloških ali operativnih potreb, nadomestiti drug član posadke. Kot je pojasnil Sosič, mora pilot pri pravilu o stalni navzočnosti vsaj dveh članov posadke v pilotski kabini zamenjavo poiskati za vsako, še tako kratko odsotnost. »Nadzor obnašanja na letalu je sicer vsebovan v procedurah 'onesposobitev člana letalske posadke'. Vedno pa razmišljamo, kako bi lahko še izboljšali varnost letenja, to je konstanten proces,« pravi.
Preiskava nesrečnega dogodka je pokazala, da naj bi pilot skušal v zaklenjeno kabino vdreti s sekiro, a se vrata niso vdala. »Vrata so po konstrukciji, v okviru vgrajene opreme in dovoljenih predmetih v kabini, neprebojna,« je razložil Sosič in dodal, da so se sedaj pojavila tudi razmišljanja, da bi v določenih primerih letalo upravljali s tal v kombinaciji s predprogramiranim scenarijem.
Nemški kopilot je svoje psihične težave uspešno prikrival. In kako zdravstveno stanje letalskega osebja preverjajo pri Adrii, ki ima 57 kapitanov, 55 kopilotov in 109 članov kabinskega osebja? Kot je pojasnil Sosič, preverjanja potekajo v skladu z evropsko regulativo; piloti do 60. leta starosti imajo zdravniške preglede enkrat letno, nato pa na vsakih šest mesecev. Marjan Bilban, predstojnik Centra za medicino dela in športa na Zavodu za varstvo pri delu, je za 24 ur dodatno pojasnil, da redni pregledi pilotov ne vključujejo psiholoških testov, ki jih opravijo samo pred zaposlitvijo ali ob nakazovanju duševnih stanj.