Prvi pri uvajanju e-Calla
Slovenija bo med prvimi državami EU, če ne že prva, ki bo uvedla sistem za samodejne klice na pomoč s pomočjo komunikacijske tehnologije v vozilu.
Kranj – V Sloveniji ta mesec poteka poskusno delovanje sistema za samodejne klice na pomoč e-Call, ki v celotnem mobilnem omrežju Telekoma Slovenije omogoča samodejno sproženje klica na številko 112 v primeru prometne nesreče. »Če se danes kjerkoli zgodi prometna nesreča in je v njej udeleženo vozilo, ki ima primerno napravo, dobimo obvestilo o nesreči,« je tako na predstavitvi sistema e-Call pojasnil Boštjan Tavčar, vodja Centra za obveščanje na Upravi RS za zaščito in reševanje.
Samodejne klice bodo v Sloveniji sprejemali vsi regijski centri za obveščanje, ki sicer sprejemajo klice na 112. S samodejnim klicem se najprej prenesejo tehnični podatki o lokaciji vozila, trku oziroma pojemkih ob trku in podobno, takoj zatem pa operater na 112 lahko vzpostavi še govorno povezavo s ponesrečenci. Po pričakovanjih naj bi e-Call skrajšal odzivni čas reševalnih vozil, zmanjšal število smrtnih žrtev in v prometu in povzročeno gmotno škodo. V celotni EU bi s pomočjo uporabe vseevropskega e-Call sistema letno zmanjšali število smrtnih žrtev za 2500, število težje poškodovanih pa bi se zmanjšalo za deset do petnajst odstotkov. V Sloveniji, kjer je predlani na cestah umrlo 130 ljudi, naj bi število smrtnih žrtev zmanjšali vsaj za šest odstotkov. To so tudi glavni razlogi, da v Avto-moto zvezi Slovenije zelo pozdravljajo uvedbo samodejnega klica na pomoč, v imenu uporabnikov pa tudi sodelujejo pri uresničitvi projekta. »Sistem e-Call je še posebej pomemben za nesreče, ki jih tudi več ur nihče ne opazi, ponesrečenec pa sam ni zmožen zaprositi za pomoč. Tudi letos smo že imeli nekaj takih nesreč,« je poudaril generalni sekretar AMZS Robert Štaba. Zaradi varnosti zato v AMZS svetujejo nakup avtomobila, ki ima že vgrajen e-Call, oziroma naknadno vgradnjo, ko bo ta mogoča. Po podatkih AMZS ima sicer trenutno 0,7 odstotka avtomobilov v EU že vgrajen sistem za e-Call, ki pa so večinoma vezani na klicne centre proizvajalcev avtomobilov, od tam pa klice posredujejo na 112.
Za takojšnji sprejem klicev je primerno opremljenih vseh trinajst regijskih centrov za obveščanje v državi, vendar pa za redno delovanje sistema, ki je predviden s 1. januarjem prihodnje leto, potrebujejo še približno 150 tisoč evrov za ureditev centralnega vozlišča za sprejem vseh klicev, ki pa jih v upravi nimajo. Če bo Slovenija z začetkom leta 2015 vendarle uvedla sistem e-Call, bi bila prva evropska država, ki bi ji to uspelo, kar bi nam prineslo tudi konkurenčno prednost. To je zato priložnost tudi za slovensko gospodarstvo, saj se z uvajanjem vseevropskega sistema odpira precej velik trg za proizvodnjo in prodajo naprav za stara vozila, ki e-Calla nimajo vgrajenega, odpirajo pa se tudi možnosti razvoja aplikacij za pametne telefone in uvajanja številnih dodatnih storitev s področja prometa in varnosti.
V Sloveniji je sistem e-Call v okviru 780.000 evrov vrednega raziskovalnega projekta razvil konzorcij podjetij na čelu z Iskratelom, kjer prav tako vidijo svojo poslovno priložnost pri razvoju tehnoloških rešitev. Evropska unija je sicer sprva predvidela obvezno uvedbo sistema samodejnih klicev na pomoč že za leto 2015, vendar je sedaj to obvezo že zamaknila na konec leta 2017, kar je upočasnilo potek projekta v večini drugih držav.