V lasti ima civilnega galeba
Ajdovec Primož Jovanovič je v okviru društva Aquila Air Adventures v civilne namene obnovil vojaško reaktivno letalo SOKO galeb G2, s katerim bo lahko popeljal tudi slehernega Slovenca.
Zgornji Brnik – Pilotu Primožu Jovanoviču iz Ajdovščine so se uresničile mladostniške želje. Na brniškem letališču so namreč v sredo uradno krstili obnovljeno reaktivno vojaško šolsko letalo SOKO galeb G2, prvo tovrstno v Sloveniji. Jovanovič je sicer pred tremi leti v ZDA kupil dva galeba in ju s pomočjo članov društva Aquila Air Adventures obnovil v civilne namene (drugi galeb naj bi bil obnovljen do poletja). Jovanovič, ki ima edini v državi licenco za njegovo pilotiranje, napoveduje, da bo z galebom lahko letel sleherni Slovenec, ki se bo seveda pripravljen včlaniti v Aquila Air Adventures in plačati 1500 evrov letne članarine. Seveda boste morali pred letom v reaktivcu pridobiti tudi ustrezno zdravniško potrdilo.
»Člani aerokluba Aquila bi radi približali ta del tehnične kulture širši javnosti. Glavni cilj našega kluba je osveščati širšo javnost o takšnem udejstvovanju. Naš cilj je tudi ustanovitev letalskega muzeja, ki bi se ukvarjal z restavracijo starih letal in letenjem z njimi,« je povedal Jovanovič in dodal, da imajo v načrtu nakup še tretjega galeba in ustanovitev akrobatske skupine. Za oba galeba je po lastnih besedah odštel nekaj več kot za malo boljši avto, prenova letala pa je terjala še veliko dodatnega denarja in seveda ogromno časa. V svetu je trenutno še od deset do petnajst takšnih letal, še vedno pa jih uporablja tudi libijska vojska.
»V Ameriki imajo drugačen odnos do letalstva, zavedajo se vrednosti tehnične kulture in pomembnosti znanja na tem področju. Od tod tudi moja ideja o letalskem muzeju, ki si ga Slovenija zasluži, saj smo država letalskih pionirjev,« je razložil Jovanovič, sicer pilot potniškega letala CRJ in vodja letalske šole pri Adrii Airways. Kot pravi, bi v Aquili za njihovo zelo drago dejavnost potrebovali tudi finančno podporo sponzorjev.
Prvi galebi so sicer poleteli v začetku šestdesetih let minulega stoletja in so služili kot prvo reaktivno šolsko letalo učencem v Mostarju in Zadru, Jugoslavija pa je ta letala, ki se ponašajo z robustnostjo in odličnimi letalnimi značilnostmi, izvažala tudi v nekatere afriške države. Jovanovičev prvi obnovljeni galeb nosi letnico 1965, pri končni hitrosti okoli 815 kilometrov na uro pa Slovenijo preleti v približno dvajsetih minutah. »Gre za največji občutek svobode, ko v 15 sekundah prideš tri tisoč metrov visoko,« pripoveduje.