Močan rod za uvod
S kritično ljudsko igro Močan rod nemške dramatičarke Marieluise Fleisser v režiji Ivice Buljana bo Prešernovo gledališče jutri zvečer odprlo novo gledališko sezono. Ob tem bo še odprtje razstave skupinskih fotografij igralcev kranjskega gledališča avtorice Tanie Mendillo z naslovom Družinski album.
Kranj – Predstava je dober odziv publike doživela že na začetku septembra, ko so s prvo uprizoritvijo v Ljubljani odprli festival Ex ponto, jutri pa sledi še domača premiera na odru Prešernovega gledališča. Po dveh več kot uspešnih Buljanovih režijah dramskih besedil z nemškega govornega območja (Drame princes E. Jelinek in Sperrove Lovske scene iz Spodnje Bavarske) so se odločili Buljanovo »nemško trilogijo« v Prešernovem gledališču zaokrožiti z enim izmed prezrtih, a zato nič manj pomembnih in prominentnih besedil nemške dramatike, katerih pravo moč in pomen gledališča prepoznavajo šele danes. Drama Močan rod (Der starke Stamm) je hkrati tudi prva uprizoritev kateregakoli dela dramatičarke Marieluise Fleisser v slovenskem gledališču.
Delo je bilo napisano že leta 1945, a je zelo aktualno tudi danes, saj govori o pohlepu, ki spreminja medčloveške odnose v družini. »Govori o novi zahodni Nemčiji, ki iz Hitlerjevega režima prehaja v kapitalistični svet. To je zgodba nemške politične ekonomije in grabežljivosti in je predstava o ljudskem pohlepu po denarju, na katerem temelji tudi današnji kapitalistični sistem,« o besedilu razmišlja Buljan in dodaja, da je Močan rod zelo odprta in komunikativna igra in je parafraza nemških ljudskih iger.
»Avtorica nam v Močnem rodu razkriva prepoznavne anomalije povojne Nemčije, na kateri je utemeljena tudi današnja Evropa,« o besedilu razmišlja dramaturginja Marinka Poštrak, ki v povojni Nemčiji vidi temelje današnje krize vrednot v evropski družini Angele Merkel.
»Besedilo mi je všeč, saj v njem lahko prepoznavamo tudi sedanjost. Postavili smo ga v gorenjsko narečje, ki mi je kot Kranjčanki seveda blizu. Rada delam z Buljanom, saj nam pri kreaciji vloge dopušča veliko svobode,« je povedala Vesna Slapar, nosilka glavne vloge gospe Puchhellerjeve. Jezik pa je bil pravi izziv Mihi Rodmanu in Saši Pavlin Stošić, ki se je kranjskemu ansamblu pridružila kot gostja. »Za mlado igralko je vloga, ki jo igram v predstavi, velika priložnost,« je povedala Pavlin Stošićeva. »Besedilo, s katerim smo se spoprijeli v tej predstavi, se mi zdi zelo domače. Bolj ko smo šli h koncu vaj za predstavo, bolj se mi je zdelo, da je svet v predstavi zelo podoben stanju okrog nas,« ob besedilu razmišljala še igralec Peter Musevski.
Kranjsko premiero predstave bo pospremila razstava fotografij Tanie Mendillo z naslovom Družinski album, ki je letos že tretjič prispevala avtorske fotografije igralcev Prešernovega gledališča za repertoarno knjižico. Tema tokratnih skupinskih portretov je bila družina v različnih obdobjih in kontekstih. Izbor fotografij bo na ogled v zgornjem foajeju Prešernovega gledališča.