Pojmovnik glasbe 20. stoletja
Nikša Gligo, Pojmovnik glasbe 20. stoletja, Znanstvena založba Filozofske fakultete, Ljubljana, 2013, 396 strani, 29,90 evra, www.ff.uni-lj.si
Vsi imamo v sebi občutek, kaj je »rock and roll«. Pa bi znali to povedati v nekaj besedah? Kdo so bili prvi rokerji? Beatli in Stonesi? Dobili smo knjigo, ki R'n'R natančno razloži. »Naziv za vrsto ameriške popularne glasbe iz petdesetih let, ki je temeljila pretežno na elementih avtohtone afroameriške glasbe in je za kratek čas dosegla svetovno popularnost. Rock'n'roll je postal dominanten popularni stil leta 1955, ko se je skladba Rock Around the Clock Billa Haleyja in njegove skupine The Comets zavihtela na prvo mesto na lestvicah, ki so jih objavljale revije Billboard, Variety in Cash Box. Pesmi podobnega stila, ki so jih izvajali tako belci (Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, skupina The Everly Brothers) kot tudi črnski izvajalci (Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino), so bile dolga leta najuspešnejše v ameriški popularni glasbi. Publiko so nagovarjali mimo vseh etničnih in rasnih meja: mnoge od teh plošč so se enako dobro prodajale tudi med ljudmi, ki so jih prej privlačili Tin Pan Alley, country and western in črnska popularna glasba; publika je bila na rock'n'roll koncertih enakovredno mešana, rasno in ekonomsko …«
Kaj pa, če bi vas nekdo izzval, da razložite kaj bolj zahtevnega? Denimo: kaj je »atonaliteta«? Njen »utemeljitelj« Arnold Schönberg je izjavil, da temu pojmu nasprotuje, »ker sem glasbenik, in nimam nikakršne zveze z netonskim«. In nadaljeval: »Netonsko enostavno označuje nekaj, kar nima zveze z bistvom tona. Že izraz tonsko se ne uporablja točno, če se uporablja v smislu izključevanja, ne pa vključevanja. Pravilno je le: vse, kar izhaja iz neke vrste tonov ali iz povezovanja z osnovnim tonom ali iz kompleksnejšega, bolj kompliciranega povezovanja, tvori tonaliteto. Nekaj bi moralo pomeniti tudi dejstvo, da se iz te edine točne definicije ne da ustvariti nikakršnega nasprotja, ki bi ustrezalo besedi atonaliteta. Glede na kaj usmeriti negacijo: ali ne bi morala atonaliteta označevati vsega, kar izhaja iz nekega niza tonov?« Ste razumeli? Če niste, poslušajte Schönberga, tedaj šele doživite pravi šok. – Kakorkoli že, odlični Pojmovnik hrvaškega muzikologa Nikša Glige imamo zdaj tudi v slovenskem prevodu, namenjen je tako poklicnim glasbenikom kot ljubiteljem glasbe. Da bi se o glasbi, ki je sicer namenjena predvsem izvajanju in poslušanju, laže tudi pogovarjali in o njej pisali. Slovensko izdajo je uredil Leon Stefanija.