Okoljsko sprejemljivi transport
Najcenejši transport je zagotovo tisti, ki ga opravimo na lasten pogon - peš, s kolesom, na konju ... Na ta način bi se vrnili vsaj stoletje nazaj, alternativa je uporaba javnega prevoza in elektrike.
Škofja Loka - Cestni promet v Sloveniji nenehno narašča že več desetletij, še posebej zadnjih dvajset let. Po drugi strani je javni cestni in železniški promet to obdobje v zatonu. Je čas svetovne gospodarsko-finančne krize priložnost za spremembe? Strokovnjaki iz tretjiclen.si opozarjajo, da je škodljive učinke cestnega prometa, kot so energetska neučinkovitost, naraščajoča obremenitev okolja in cestne infrastrukture, nizka stopnja prometne varnosti in tudi negativni vplivi na kakovost življenja, mogoče učinkovito zmanjšati s podporo železniškemu prevozu.
»Visok standard javnega prometa je merilo razvitosti države, zato mora biti cilj Slovenije vzpostavitev kakovostnega, učinkovitega in integriranega železniškega prometa, ki bo konkurenčen cestnemu motornemu prometu in bo zagotavljal ustrezno raven mobilnosti na ekonomsko, okoljsko in socialno najprimernejši, to je trajnostni način,« pojasnjujejo zbrani v skupini tretjiclen.si. Posodobitev železniškega omrežja in javnega prevoza bo zagotovila večjo prometno varnost in cenovno sprejemljivo mobilnost, dostopno za vse, ob manjši obremenitvi okolja.
Po drugi strani si večina težko predstavlja, da bi se sprehodila že do bližnjega trgovskega centra, kaj šele sedla na kolo, čakala na avtobus ali se sprehodila kilometer do lokala, parka ali, zanimivo, telovadnice. Za okolje in domačo denarnico bi lahko več naredili že, če bi pri prevozih bolj uporabljali elektriko. Železniške lokomotive že potiska elektrika, v vozilih (tudi kolesih) se le počasi uveljavlja.
Za zdaj so avtomobili na električni pogon še dragi v primerjavi s prevladujoče gnanimi vozili, z nekaj znanja in pomoči strokovnjakov pa je predelava sorazmerno poceni. In povsem mogoče je, da voznik za stokilometrsko razdaljo potroši zgolj evro! To so dokazali trije škofjeloški srednješolci, dijaki Srednje šole za strojništvo, ki so za maturo v nekaj dneh predelali običajnega smarta v električno gnano vozilo. Ta lahko pospeši vse do 100 kilometrov na uro in zmore premagati do stokilometrsko razdaljo z enim polnjenjem baterij.
»To je naša prihodnost. Pogonska goriva bodo vse dražja, ekologi nas ozaveščajo o onesnaževanju okolja. Naš avto je brez emisij in varčen,« pravi Matic Osterlič, ki je nalogo z odliko opravil skupaj z Blažem Možino in Rokom Vrečkom. Vsi so skorajšnji maturanti programa avtoservisni tehnik. Ob tem velja omeniti, da so jim pomagali še učitelj Janko Brejc in znani predelovalec vozil Andrej Pečjak, ki je pred kratkim zmagal na prestižni dirki električnih vozil v Monte Carlu. In cena predelave? Do deset tisoč evrov za povsem slovensko znanje in materiale ter cena vozila.