Število starejših voznikov se tudi v Sloveniji naglo povečuje.

Starost in zdravje za volanom

V prihodnjih letih se bo tudi pri nas občutno povečalo število starejših voznikov. Država in družba jim bosta namenjali več pozornosti.

Presoja sposobnosti upravlja z motornimi vozili naj bi temeljila na oceni osebnega izbranega zdravnika, ki poda mnenje o splošnem psihofizičnem stanju, akutnih in novonastalih zdravstvenih ovirah, zdravilih, ki jih jemlje voznik in lahko vplivajo na sposobnost vožnje, in morebitni odvisnosti od alkohola ali drugih psihoaktivnih sredstev.

Z izboljšanjem življenjskega standarda in podaljševanjem življenjske dobe se povečuje tudi število aktivnih starejših voznikov motornih vozil. V prometni zakonodaji posebnih starostnih omejitev za vožnjo ni, saj vozniška dovoljenja voznikom, ki nimajo zdravstvenih težav, veljajo do dopolnjenega osemdesetega leta.

Po sedanjih predvidevanjih bo v začetku tridesetih let sedanjega stoletja kar četrtina voznikov starejša od 65 let. Andrej Justinek iz Agencije za varnost prometa navaja, da so po raziskavah, ki so jih opravili v Združenih državah Amerike, v starostni skupini voznikov med 74 in 85 leti povprečno tri smrtne žrtve na sto milijonov prevoženih milj. To povprečje je enako kot povprečje pri mladih voznikih. Pri voznikih, starejših od 85 let, pa je to povprečje skoraj štirikrat večje kot pri mladih voznikih.

Dr. Majda Zorec Karlovšek z Inštituta za sodno medicino pri Medicinski fakulteti, ki je avtorica zloženke za starejše voznike, poudarja, da Slovenija s 16 odstotki prebivalcev, starejših od 65 let, spada v kategorijo zelo stare populacije. Kmalu bo vsak četrti prebivalec starejši od 65 let, in ker se povečuje tudi število imetnikov vozniških dovoljenj in aktivnih voznikov, bo kmalu tudi vsak četrti voznik na naših cestah starejši od 65 let. Ena izmed aktivnosti, ki bo pripomogla tudi k večji prometni varnosti, je po njenem mnenju spodbujanje prostovoljnih kontrolnih pregledov za starejše voznike.

Prav tu pa bo treba najti primeren način, saj etika in pravo prepovedujeta diskriminacijo na podlagi starosti. Kot pravi dr. Nena Kopčaver Guček, specialistka splošne medicine v Zdravstvenem domu Ljubljana, se starejši vozniki na osebnega izbranega zdravnika pogosto obračajo s prošnjami za izbris določenih podatkov iz medicinske dokumentacije ali njihovo neposredovanje ali za izvedbo določenih preiskav v okviru zdravstvenega zavarovanja, čeprav sicer niso brezplačne.

Na neustreznost obravnavanja starostnikov kot problem opozarja tudi dr. Božidar Voljč z Inštituta Antona Trstenjaka, ki meni, da se starejši vozniki težko odrečejo aktivni vožnji, saj jim uporaba lastnega vozila pomeni svobodo mobilnosti, zato bi morali zanje pripraviti osvežitvene tečaje vožnje, nikakor pa jih ne diskriminirati s posebnimi oznakami njihovih vozil.

Na Agenciji za varnost prometa imajo pripravljen niz rešitev, s katerimi bi pomagali starejšim voznikom, da bi se lahko varno vozili do pozne starosti, pri tem pa se povezujejo tudi z zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije, Slovenskim zavarovalnim združenjem in Vzajemno. Tako bo pozornost posvečena ozaveščanju starejših, potencialno nevarnih voznikov, ki jim bodo podali čim več informacij o lastnem stanju in o možnostih nadomeščanja pomanjkljivosti z učenjem in usposabljanjem. Hkrati s tem bo treba poskrbeti tudi za prilagoditev cestne infrastrukture z večjo oziroma bolje vidno prometno signalizacijo in ustrezno prilagoditvijo cest. Pomemben del prizadevanj za varnejšo vožnjo je tudi na strani avtomobilskih proizvajalcev, ki v sodobne avtomobile vse pogosteje vgrajujejo asistenčne sisteme, ki opozarjajo na prekratko varnostno razdaljo, pomagajo pravilno oceniti razdaljo do zunanjih objektov, delno ali v celoti pomagajo pri parkiranju in ohranjajo vožnjo po sredini voznega pasu.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gorenjska / torek, 19. oktober 2010 / 07:00

Moja Gorenjska

Moja Gorenjska, 19. oktober 2010, št. 7

Objavljeno na isti dan


Gospodarstvo / ponedeljek, 4. maj 2020 / 19:44

Epidemija spodbuja nujne spremembe

Podjetje Atotech Slovenija je tudi v obdobju epidemije ohranilo proizvodnjo v Podnartu. Direktorica dr. Mariana Karla Rebernik pravi, da so dobro poskrbeli za varnost, lojalnost zaposlenih pa se je v...

GG Plus / ponedeljek, 4. maj 2020 / 19:43

Poskrbeli sta za vrhunske dosežke

Marca sta najuspešnejši slovenski alpinistki zadnjega obdobja Sara Jaklič in Marija Jeglič na odpravi na norveškem otoku Senja preplezali več zahtevnih smeri. V Kranju pobuda za dobrodelne Zgodbe iz i...

GG Plus / ponedeljek, 4. maj 2020 / 19:40

Bilo je nekoč od Zminca do Gabrka

Knjiga Marice Mrak Bo že kok, še zmeri je blo kok se bere, kot je zapisano v naslovu – v Hollywoodu bi po njej nemara že posneli film. Včasih nas le drobni zapisi ali anekdote, za katerimi se nemalokr...

Kronika / ponedeljek, 4. maj 2020 / 19:39

Iz kleti izginilo kolo

Kamnik – V Kamniku je nekdo v torek vlomil v klet in odtujil kolo znamke Camox. Škoda znaša okoli tisoč evrov.

Gospodarstvo / ponedeljek, 4. maj 2020 / 19:39

Center Ibi dobiva nov vhod

Po obnovi poslopja na vhodu v kompleks se bo v Center Ibi preselila še uprava Eurocoma. Kranjsko podjetje je v obnovo kompleksa nekdanjega Ibija vložilo že ducat milijonov evrov.