Zdravnik, strojnik, ekonomist ...?
S svetovalno delavko na Srednji šoli Jesenice Aziro Kozjek smo se pogovarjali o tem, kaj lahko devetošolcem olajša odločitev za najbolj ustrezno srednjo šolo. Izvedeli smo tudi, kako se lahko iz povprečnih dijakov v pravi srednji šoli razvijejo - zlati maturanti!
Kateri dejavniki so tisti, ki naj bi jih učenec upošteval pri izbiri srednje šole?
»Predvsem je pomembno, da ga program in poklic, o katerih razmišlja, zanimata. Učenec naj se vpraša, kakšno delo bi mu bilo všeč - ali je to delo z ljudmi, delo s papirji, števili, oblikovanje, umetnost, praktično delo, delo v naravi ... Pregleda naj predmetnik in če je vsaj dve tretjini predmetov zanj vsebinsko zanimivih, potem je odločitev za program in poklic prava. Če ga predmeti zanimajo, bo namreč imel povsem drugačno motivacijo za učenje, kot če se je v program vpisal iz drugih razlogov, denimo zaradi bližine šole, prijateljstva, odločitve staršev ...«
Pa je otrok pri štirinajstih, petnajstih sploh dovolj zrel, da sprejme odločitev o bodočem poklicu?
»Vsekakor je pri tej starosti izredno težko izbrati poklic. Le redki so otroci, ki že v devetem razredu z gotovostjo rečejo: 'Jaz bom pa zdravnik!' Zato je pomembna pomoč staršev, ki otroka najbolj poznajo, poznajo njegove sposobnosti in interese, tudi nadarjenost.«
Toda kje je tista meja, ki loči pomoč staršev od vsiljevanja izbire šole?
»Zelo pomembno je, da starši otroku ne vsiljujejo svojega mnenja, kaj bi bilo zanj dobro. Naj skušajo prepoznati njegove lastnosti, vrednote pa tudi učne navade in naj mu na tej osnovi pomagajo pri izbiri. Prav učne navade so v srednji šoli – poleg motivacije – najbolj pomembne za uspeh.«
Kaj pa vpliv vrstnikov pri odločanju?
»Včasih je zelo narobe, da se otrok odloči za določeno srednjo šolo zgolj zato, ker se je zanjo odločil tudi njegov najboljši prijatelj. Mnoge učence skrbi, da v srednji šoli ne bodo imeli prijateljev. A brez skrbi, prijatelje bodo dobili! Zato naj nikar ne izbirajo srednje šole zgolj na osnovi prijateljstva.«
Kaj pa storiti v primeru, če se izkaže, da je otrok prišel do ugotovitve, da je morda izbral prezahtevno šolo?
»Vselej je možna preusmeritev. Ta je sicer najbolj enostavna v prvem letniku, kjer dijak lahko uspešno zaključi letnik in nato prek opravljanja diferencialnih izpitov nadaljuje izobraževanje v drugem letniku na drugi usmeritvi ali pa na drugi srednji šoli. Druga možnost pa je, da se znova vpiše v prvi letnik. V primeru, da šele v tretjem ali četrtem letniku ugotovi, da izbrani program ni pravi zanj, pa je preusmeritev težja, potrebnih je veliko diferencialnih izpitov. Zato dijakom ponavadi svetujem, naj v takem primeru vendarle vztrajajo do poklicne mature, nato pa naj se preusmerijo v drug študij. Nenazadnje danes poklicna matura omogoča vpis na večino visokih strokovnih šol in tudi fakultet.«
Gimnazija ali srednja šola?
»Pogosto se izkaže, da ima učenec, ki je imel v osnovni šoli odlične ocene, žal pa je brez učnih navad, težave kasneje, zlasti če izbere zahtevnejši program, denimo gimnazijo. Po drugi strani pa pri nas na Srednji šoli Jesenice opažamo, da mnogi povprečni učenci, ki so osnovno šolo izdelovali komaj z dobrim uspehom, pri nas postanejo prave zgodbe o uspehu. Prepoznajo, da so izbrali pravi program, ki jih zanima, najdejo se v bodočem poklicu in iz povprečnih učencev se razvijejo zlati maturanti.«