Vozila na predelane odpadke
Enos Jesenice in Domplan Kranj sodelujeta v projektu uporabe zemeljskega plina v prometu. Na Jesenicah razvijajo tudi tehnologijo izrabe bioplina z deponije. Tako bodo kmalu začeli voziti avtomobili na predelane odpadke.
Jesenice – Po Sloveniji že dalj časa vozijo avtomobili na utekočinjen naftni plin (avtoplin), ki je kot pogonsko gorivo okolju prijaznejše od bencina ali nafte. Letos pa se je skupina podjetij, ki se ukvarjajo z distribucijo zemeljskega plina, lotila še projekta uporabe stisnjenega zemeljskega plina v prometu, ki ga bodo prodajali pod blagovno znamko metan.
To gorivo še manj obremenjuje okolje, saj ne povzroča onesnaževanja zraka s trdnimi delci, hkrati pa je njegova cena nižja od bencina, nafte in avtoplina. Med podjetji, ki sodelujejo v projektu uporabe zemeljskega plina v prometu, sta tudi dve gorenjski: Enos Jesenice ter Domplan Kranj. Enos Jesenice je dosedanje izkušnje prejšnji teden predstavilo na posvetu na Jesenicah. Martin Pavlovčič je povedal, da so aprila začeli preskušati osebno vozilo na stisnjen zemeljski plin, dosedanje izkušnje pa so pokazale, da to gorivo manj obremenjuje okolje, obenem pa je vožnja z njim bistveno cenejša od vožnje z avtomobilom z bencinskim motorjem.
Izračunali so, da jih vožnja na bencin stane 10,20 evra, na stisnjen zemeljski plin pa 5,50 evra na sto kilometrov. Še bolj učinkovita je raba stisnjenega zemeljskega plina v težkem prometu, zlasti mestnih avtobusov, tovornjakov za odvoz odpadkov, za taksi službo … V številnih evropskih državah ga že uporabljajo, v Španiji denimo vozi že okrog tisoč smetarskih vozil na stisnjen zemeljski plin, v Franciji šeststo. V Sloveniji smo na tem področju v zaostanku, to alternativno gorivo uvajamo kot predzadnji v Evropi, zato tudi še ni nobene javne polnilne postaje s stisnjenim zemeljskim plinom. Prvo naj bi kmalu postavili v Ljubljani, nato tudi v Mariboru in drugih večjih mestih. V Ljubljani naj bi kmalu začelo voziti tudi prvih dvajset mestnih avtobusov na stisnjen zemeljski plin.
Da pa zemeljskega plina ne bi bilo treba uvažati, so v jeseniškem podjetju Enos začeli razvijati tehnologijo lastnega pridobivanja goriva. Metan, ki je glavna sestavina zemeljskega plina, namreč nastaja ob razgradnji organskih snovi (imenuje se bioplin). Če se sprošča v ozračje, je škodljiv, če ga zajamejo in uporabijo, preprečijo škodljiv vpliv in dobijo domač in obnovljiv vir energije. V Enosu so v sodelovanju z javnim komunalnim podjetjem Jeko-In tako že začeli razvijati tehnologijo, s katero bodo zajemali bioplin z deponije Mala Mežakla in z jeseniške čistilne naprave, ga očistili ter ga začeli uporabljati v prometu. Pričakujemo lahko, da bodo po Gorenjski že kmalu začela voziti vozila, ki jih bodo poganjali – predelani odpadki.