FEŠTA - festival športnega filma
V petek in soboto je na Jesenicah potekal 1. Festival športnega filma - FEŠTA 2010, ki ni razočaral niti z vsebinskega niti z organizacijskega vidika. S svojim pristopom so navdušili zlasti mladi ustvarjalci.
Film o plavalnem podvigu Martina Strela Big River Man, ki so ga to soboto predvajali v jeseniški kinodvorani, je bil s svojo tematiko zelo primeren zaključni povzetek dveh festivalskih filmskih dni ter uvod v večerno podelitev nagrad najboljšim. Namreč, tako kot izžarevajo iz Strela energija, ambicije, želja po dosegu cilja, odločenost in vztrajnost, tako lahko iste lastnosti opazimo tudi pri mladih (in starejših) ustvarjalcih kratkih amaterskih športnih filmov, ki jih je konec tedna na Jesenicah gostil festival tovrstnih izdelkov, tokrat v svoji prvi izvedbi.
Vse te kvalitete so uporabljali filmski avtorji v svojem poskusu narediti film, s katerim bi predstavili svojo športno panogo na čim bolj atraktiven način. Pri tem so morali uporabiti zvrhano mero ustvarjalnosti, navdiha ter tudi produkcijske spretnosti, saj so filmi narejeni zgolj z minimalnim proračunom, ki pa je ustvarjalce silil v iznajdljivost v tehničnem smislu.
Tekmovalni spored je ponudil enajst filmskih izdelkov vsebinsko različnih športnih zvrsti: prevladovali so manj tradicionalni športi, recimo kajtanje, rolkanje, capoeira. Učinek filmov je bil tako dvojen: filmsko-estetski ter tudi poučen, saj so nam ustvarjalci skozi filmsko predstavitev športne panoge prikazali tudi svoj življenjski stil.
Naj omenimo, da so nagrado – Feštin kipec – ki so ga prejeli ustvarjalci najboljših filmov, posebej za FEŠTO izdelali v Varstveno delovnem centru v Kranju. Podelili so tri nagrade, za katere lahko rečemo, da so šle v prave roke. Prvo nagrado je za svoj film Z grede na asfalt prejel 15-letni Peter Rot iz Kranjske Gore, ki v svojem filmu na domiseln način prikaže rolkanje kot gibanje svobode, za kar pa je treba včasih tudi plačati z bolečimi padci. Podlaga filmu je simpatična ruralna zgodba, ne manjka pa niti pestro glasbeno ozadje. Peter je bil nagrade izjemno vesel, tudi za naprej pa ima že pripravljene načrte – pomoč pri naslednjem projektu mu ponuja celo profesionalna filmska družba Mangart.
Tudi druga dva nagrajena filma si zaslužita vso pozornost: film Donkey Track Jake Omana ter Jerneja Demšarja nam na dinamičen način prikaže osnove kajtanja, medtem ko nam avtorici Anja Medved in Nadja Velušček v odličnem dokumentarcu Proti toku skozi kajakaški šport na Soči prikažeta tudi zgodovinski vidik življenja prebivalcev Solkana. Posebej je treba omeniti tudi športno sekcijo Kraljev ulice, ki so s filmskim poročilom o nogometni tekmi med ekipami brezdomcev Slovenije in Hrvaške ustvarili pomemben dokument o dogodku, ki presega družbeno-politične predsodke.
Selektor festivala je bil Zoran Smiljanić, sicer eden najbolj kontroverznih in znanih slovenskih striparjev, filmofil in publicist. Zaključno podelitev je duhovito vodil Klemen Bučan, da je vse potekalo brezhibno, pa je poskrbela Beti Valič, ki obljublja, da se bo festival naslednje leto zopet vrnil in tako skrbel za ohranitev vztrajnostne drže ter navdušenja nad povezanostjo športa in filma, še zlasti pri mladih.