Dosegli znižanje cestnin
Predstavniki treh zbornic, ki zastopajo avtoprevoznike, so z ministrom za promet podpisali sporazum za zmanjšanje posledic gospodarske in finančne krize.
Ljubljana – V sredo so Lojze Rehar za Avtoprevozniško zbornico Slovenije, Robert Sever za Gospodarsko zbornico Slovenije in Andrej Klobasa za Obrtno-podjetniško zbornico z ministrom za promet Patrickom Vlačičem podpisali Sporazum o sistemskih prilagoditvah na področju avtoprevozniškega sektorja za zmanjševanje posledic gospodarske in finančne krize, ki so ga dosegli po večmesečnih pogajanjih, pa tudi grožnjami z zaporami cest. Drugače od predhodnega sporazuma iz januarja 2008 so sporazum podpisale vse tri zbornice, ki zastopajo avtoprevoznike, predvsem pa smo ob podpisu večkrat slišali opozorilo, da upajo, da se bo dogovorjeno tudi uresničilo, saj se prejšnji sporazum ni izvajal. V pogajanjih so obravnavali številne zahteve avtoprevoznikov in se dogovorili vsaj za nekatere ukrepe, ki bodo olajšali položaj avtoprevoznikov, hkrati pa ugotovili, da je to dobra podlaga za nadalje pogovore.
Cestnine bodo nižje za 12,5 oz. dvajset odstotkov
V predstavitvi doseženega sporazuma je minister Vlačič opozoril le na nekatera določila. Najpomembnejši ukrep je prilagoditev višine cestnin, začasno s enotnimi popusti, kasneje pa v skladu z navodili EU po ekoloških razredih vozil. Začasni popust za dnevne vožnje bo 12,5-odstoten, za nočne vožnje pa dvajset odstotkov z namenom, da se avtoceste podnevi razbremenijo. Poleg tega so se sporazumeli tudi za popuste na skupno mesečno porabo za cestnine, ki znašajo od štiri do deset odstotkov. Cenejše bodo tudi tablice ABC. Do zime naj bi proučili možnost za ukinitev samoizločanja vozil ob sneženju na drugih državnih cestah, saj je na avtocestah že dogovorjena. Še naprej bodo proučevali stimulacije pri nakupu vozil, glede na ekološko naravnanost vozil, in kar je za avtoprevoznike še posebej pomembno: uvedbo 30-dnevnega plačilnega roka za komercialne cestne prevoze – po francoskem modelu. Vseh zahtev avtoprevoznikov v sporazum ni bilo mogoče vključiti, posebej nesprejemljiva je zahteva po vožnji po avtocestam vzporednih državnih cestah, saj mora država že sedaj plačevati odškodnine za prekomeren tovorni promet. Na osnovi pogovorov se je minister odločil, da na Ministrstvu za promet oblikujejo direktorat za cestni promet, ki ne bo imel, kot doslej, na skrbi le cest, pač pa tudi dejavnost avtoprevoznikov. Nekaj pobud avtoprevoznikov bodo morala reševati druga ministrstva, zlasti nadzor nelojalne konkurence tujih prevoznikov (ministrstvo za notranje zadeva – policija) in ureditev plačil (ministrstvo za finance). Dogovorjena znižanja cestnine naj bi uveljavili v mesecu dni.
Gre za resno krizo dejavnosti
Predstavniki avtoprevoznikov so ob tej priložnosti opozorili, da se trend izgub in propadanja avtoprevoznikov nadaljuje. Sporazum, ki je najboljši možen kompromis, prinaša le del rešitev, želijo si izboljšati konkurenčnost panoge, ki je v resni krizi. V Sloveniji je v avtoprevozništvu neposredno zaposlenih 120 tisoč ljudi, posredno od te dejavnosti pa je odvisnih najmanj tristo tisoč ljudi. Danes prav vsi prevozniki realno ustvarjajo izgubo. Slovenskih avtoprevoznikov je na naših cestah vedno manj in nujno je, da se spremeni gospodarska politika do tega področja. Nevzdržno je, da so zaradi zakasnelih plačil, tudi do osem mesecev, postali avtoprevozniki ena največjih bank v Sloveniji, saj tako financirajo podjetja. Ne kaže spregledati, da avtoprevoznike gospodarska kriza po naravi dejavnosti udari dvojno: če se zmanjšuje proizvodnja, se namreč zmanjša dovoz in odvoz. Slišali smo tudi pohvalo ministru Vlačiču, ki je pogovore vzel resno, kar vzbuja upanje, da ga bo tudi uresničeval ter hkrati napravil red med neučinkovitimi uslužbenci ministrstva.