Več vračil ali zasegov
Število prošenj za moratorij ali reprogramiranje lizinških posojil se je v prvih treh mesecih leta povečalo, nov naval lizinška podjetja pričakujejo v poletnih mesecih.
Kranj – V Sloveniji je več kot 30 podjetij, ki se ukvarjajo z lizingom premičnin in nepremičnin. Na obeh področjih ima po podatkih Združenja lizinških podjetij Slovenije Hypo leasing največji tržni delež, po številu pogodb pa prednjači Summit, ki v lizing ponuja predvsem vozila. Nas je zanimalo, ali v zadnjih mesecih opažajo padec prometa, ali imajo stranke več težav pri plačevanju obveznosti in posledično več odstopajo od pogodb.
»Občutimo padec financiranja v deležu tovornih vozil, na drugih segmentih ostaja delež financiranja približno enak v odvisnosti od padca prometa,« pravi Robert Nograšek, vodja kranjske poslovne enote Hypo Leasing. V zadnjih mesecih je Hypo leasingu povprečno mesečno novo financiranje upadlo kar za 20 do 30 odstotkov. Zaradi finančno-gospodarske krize in posledično upada posla je že nekaj časa jasno, da številni gradbeniki in prevozniki ne morejo odplačevati obveznosti za gradbene stroje in tovornjake, državljani težje odplačujejo svoja vozila, v manjši meri tudi plovila in nepremičnine.
Odvzamejo le manjši del vozil
Vračila in prevzemi predmeta lizinga so za Nograška sestavni del lizinških poslov, v zadnjem času pa opaža zmerno povečanje vrnjenih in odvzetih predmetov lizinga. »Med njimi je največ tovornih vozil, saj smo bili v preteklosti na tem področju najmočneje prisotni. V povprečju se je odstotek povečal na okoli dva odstotka,« pojasni Robert Nograšek. Kaj se zgodi, ko stranka ne more več odplačevati mesečnih obrokov? »Obstaja več možnosti reševanja likvidnostnih težav. Najbolje je, da se lizingojemalci že pri predvidevanju likvidnostnih težav posvetujejo z našimi strokovnjaki, kako bi najhitreje in najceneje rešili problem. Vsi lizingojemalci imajo možnost za moratorij ali reprogramiranje pogodbe, podlaga so seveda realni razlogi za takšno prošnjo,« odgovarja Nograšek.
Zaradi vračila ali zasega predmeta lizinških pogodb ima več dela tudi detektiv Simon Mrak iz podjetja 1A Agent iz Kranja. »Za prihodnje mesece smo morali v podjetju celo spremeniti urnike dopusta,« pravi Mrak in o njegovih izkušnjah na področju zasega vozil pravi: »Problem nastaja, ko lizingodajalci strankam najprej zasežejo delovne stroje in tovornjake, sedaj pa ne vedo, kam z njimi. Zasebniki zaradi zmanjšanja naročil ne zmorejo plačevati mesečnih obveznosti, niti nimajo interesa plačevati, saj strojev in tovornjakov danes zaradi manjšega prometa niti ne potrebujejo.«
Problem nastanejo, ko stranke (redno) plačujejo le del obveznosti, največkrat le za luksuzno vozilo, zato v zadnjih tednih prej kot druge premičnine zasežejo osebno vozilo. Mrak dodaja, da na Gorenjskem ne opaža ekstremnega povišanja primerov neplačevanja lizinških obveznosti, zato pa je huje na Dolenjskem. Razlog je preprost: Revoz zaradi padca prodaje vozil naroča manj prevozov, prevozniki imajo preveč tovornih vozil, …
Kam z žičniško napravo?
Večje število vrnjenih ali zaseženih premičnin lizinške hiše prodajo ali oddajo naprej, kako pa ravnajo pri zasegu velike nepremičnine ali žičniške naprave? Nograšek pravi, da je trg v takšnih primerih ves svet: »Specifično opremo tržimo na mednarodnih trgih. V primeru nepremičnin se seveda iščejo kupci ali najemniki, ki bi jim nepremičnina ustrezala. Ne poznam nepremičnin, ki bi bile izjemno specifične in zato netržne. Vse je odvisno le od trenutne tržne cene.« Za zaseg se v Hypo leasingu odločijo po oceni, da je plačilna nesposobnost stranke dolgoročna, običajno stranki predlagajo predčasni zaključek financiranja, kar pomeni, da predmet financiranja prodajo, iz kupnine pa dokončno poplačajo obveznosti lizingojemalca.