V Merkurju so posegli v plače
Vodenje kadrovske funkcije v podjetjih je v teh časih ena najzahtevnejših nalog. Dr. Bor Rozman iz Merkurja je predlagan za priznanje mladi menedžer leta.
Naklo – V četrtek je Združenje menedžerjev Slovenije Manager objavilo imena treh članov, ki so jih nominirali za priznanje mladi manager 2009. Med njimi je tudi dr. Bor Rozman, izvršni direktor za marketing, pravo in kader v Merkurju iz Naklega. Povabili smo ga na pogovor.
Ste izvršni direktor za marketing, kader in pravo. To je izredno široko področje …
»Pred tremi leti sem predstavil upravi, da imajo ta področja veliko stičnih točk. Če je marketing odgovoren za komunikacijo z različnimi deli javnosti, med njimi je tudi interna javnost, je na drugi strani naloga moderne kadrovske funkcije, da daje vsebino za komuniciranje interne javnosti. Izkaže se, da je torej veliko skupnega. Še pomembnejše pa je, da se kadrovska funkcija ukvarja z organizacijsko kulturo, ki vpliva na vedenje ljudi skozi sistem vrednot, hkrati pa vrednote blagovne znamke skozi marketing opredeljujejo tisto, kar naj bi zaznali kupci. Zato se morata kadrovska in marketinška funkcija pri sistemih vrednot ujemati. Na primer: naši oglasi se morajo ujemati z vedenjem naših ljudi.«
Kaj pa pravo?
»Pravo je orodje pri tem. Priznati moram, ker seveda nisem pravnik, da imam s pravom najmanj stičnih točk. Ga pa skušam kvalitetno upravljati z nepravno logiko, s podjetniško logiko. Zato je morda dobro, da pravnike, ki znajo biti ozki, lahko usmerjam neobremenjen v smislu: poiščite mi pravno rešitev v tej smeri.«
Ste kandidat za mladega menedžerja leta. Kako mladi ste in kako ste si pridobivali potrebno znanje?
»Star sem 36 let in za rep lovim pridevnik mladi. Vse akademske nazive sem pridobil na Fakulteti za družbene vede, tudi magisterij in doktorat. Pri tem pa sem si pomagal tudi s študijem v tujini. Največ na WIPO v Ženevi in Univerzi San Diego v ZDA, pa tudi na Danskem, Švedskem in v Avstriji. Moje področje študija je bilo upravljanje intelektualne lastnine, v magisteriju z vidika kadrovske, v doktoratu pa z vidika marketinške funkcije. Sedaj imam priložnost, da svoja znanstvena spoznanja uporabim v praksi.«
V obrazložitvi vaše nominacije za mladega menedžerja leta je omenjena vaša uspešna izvedba projekta MOKL. Za kakšen projekt gre?
»Gre za program reinženiringa kadrovske funkcije, ki ga je od mene pred devetimi leti ob mojem prihodu v Merkur zahteval predsednik uprave. Projekta sem se lotil temeljito, pritegnil k sodelovanju profesorja Svetlika s FDV in še dva zunanja izvajalca. Po letu priprav smo se lotili nove sistematizacije, novega sistema nagrajevanja in novega sistema izobraževanja. V naslednjih dveh letih je šlo 1500 ljudi skozi razne delavnice, uvedli smo sistem razvoja karier, Merkurjeve letne razgovore, sistem kompetenc. Prenovili smo akte na tem področju. Vseskozi spremljamo učinke in rečem lahko, da sem za projekt MOKL dobil vrsto internih in eksternih priznanj. Z novim petletnim kadrovskim programom je zaživel že MOKL 2.«
Drug projekt, ki ga omenja obrazložitev, je projekt Siok …
»To je kratica za projekt Slovenska organizacijska klima. Prek GZS je prišla pobuda, da se pripravi enotna metodologija za ugotavljanje zadovoljstva zaposlenih in klime v slovenskih podjetjih. Pri tem sem tvorno sodeloval in danes je to orodje, ki ga 150 najboljših slovenskih podjetij letno uporablja. Zanimivi pa niso le notranji rezultati, pač pa tudi primerjave v panogi. V Merkurju z veseljem ugotavljam, da je trend usmerjen navzgor in da smo bistveno nad povprečjem panoge in še več gospodarstva.«
Kako gledate na sedanjo gospodarsko krizo, kako ukrepati?
»Problem te krize je, da ne vemo, kako globoka bo. Če bo tako huda, da bo poškodovala vitalne dele podjetij, načela substanco, je težko govoriti, da je ta kriza tudi priložnost. Če ni naročil, potrošnje, akumulacije, bodo potrebni kadrovski ukrepi. Dnevno iščem, kaj je mogoče napraviti novega v marketingu, česar morda v času konjunkture nismo storili. Sedaj se mora pokazati kreativnost, domiselnost, podjetnost vseh, ki opravljamo ključne funkcije, kako prebroditi to krizo. Pridobiti moramo zaposlene za drugačno vedenje, obnašanje.«
In kaj pomeni to za vaš kader?
»V Merkurju po dveh mesecih letos ugotavljamo v povprečju za 20 odstotkov slabšo prodajo glede na enako obdobje lani in tudi glede na naš plan. Naš predsednik uprave dosledno vztraja pri tem, da dokler bo to možno, ne bo rigoroznih ukrepov pri kadru – odpuščanja zaposlenih. Res smo se nekaj študentom zahvalili za sodelovanje in okoli 15 odstotkov zaposlenim za določen čas nismo podaljšali pogodb. Drugi ukrep je znižanje plač. Zaposlenim po individualnih pogodbah smo zmanjšali plače od 8 do 15 odstotkov (obratnosorazmerno z višino plače), tistim po kolektivni pogodbi pa smo posegli v variabilni del, in sicer tako, da so se sredstva za stimulacijo dela na ravni skupine zmanjšala za dve tretjini. Posega v osnovne plače torej ni bilo niti ne razmišljamo o skrajševanju delovnika.«
Danes se Merkur skoraj vedno omenja v zvezi z menedžerskim odkupom in se vas zmerja s tajkuni. Kako to doživljate? Verjetno ste v skupini, ki je prevzela Merkur.
»Sem. Boli me, ker sem prepričan, da ne delamo nič nezakonitega niti nič moralno spornega. Zdi se mi zelo logično, da smo zaposleni prevzeli lastništvo, saj je težko delati, če ti lastnik ne koristi ali celo nagaja, kot se je že dogajalo. Mi smo zelo odgovorni do pet tisoč zaposlenih, verjamemo v svoje znanje in delo, in to smo že dokazali. Smo še bolj motivirani in znano je, da bodo k lastništvu v drugem krogu povabljeni vsi zaposleni. Žal na zunaj prevladuje negativna zaznava tega prevzema. Sam sem vzel kredit in bom ostal brez vsega, če ne bomo dobro delali. Mi se borimo, prepričan sem, da imamo dobre razvojne načrte. Merkurjev odkup je bil daleč najbolj pošten, transparenten, zato imam povsem čisto vest.«
Kaj vam pomeni nominacija za priznanje mladi menedžer leta?
»Seveda je to zadovoljstvo in ponos, da te stanovski kolegi prepoznajo med množico mladih in perspektivnih ljudi, saj poznam, kako široki nabor je bil letos. Vsako priznanje godi, želim si le, da se meni ne bo zgodilo kot vrsti prejemnikov tega priznanja, ki so kmalu zatem odšli iz podjetja, kjer so se uveljavili. Hkrati je to tudi priznanje vsej vodilni ekipi Merkurja, saj nisem edini iz te ekipe, ki prejema tako ali podobno priznanje. Ne glede na krizo sem prepričan, da je ta ekipa kompetentna zagotoviti uresničitev desetletnega načrta cvetočega razvoja Merkurja.«