Pomoč na domu
Socialno varstvena storitev v občini Preddvor
Vse pogosteje se pojavljajo vprašanja, naslovljena na Občino Preddvor, in sicer kako oziroma kdaj bo poskrbljeno za izvajanje socialno varstvene storitve pomoči na domu.
Socialno varstvene storitve določa zakon o socialnem varstvu. Pomoč na domu je storitev, ki poleg pomoči za dom in socialnega servisa sodi po tem zakonu med pomoči družini, obsega pa socialno oskrbo upravičenca v primeru invalidnosti, starosti ter v drugih primerih, ko socialna oskrba na domu lahko nadomesti institucionalno varstvo. Podrobnejše opise in pogoje izvajanja vseh tovrstnih storitev pa določa Pravilnik o standardih in normativih socialno varstvenih storitev (Uradni list RS, št. 52/95 in 19/99).
Stari, bolni, invalidi
Pomoč na domu se prilagodi potrebam posameznega upravičenca in obsega gospodinjsko pomoč, pomoč pri vzdrževanju osebne higiene in pomoč pri ohranjanju socialnih stikov. Upravičenci do socialne oskrbe na domu so osebe, ki jim preostale psihofizične sposobnosti omogočajo, da z občasno organizirano pomočjo drugega ohranjajo zadovoljivo duševno in telesno počutje in lahko funkcionirajo v znanem bivalnem okolju tako, da jim vsaj za določen čas ni potrebno institucionalno varstvo v zavodu, v drugi družini ali v drugi organizirani obliki. To so osebe, stare nad 65 let, ki so zaradi starosti ali pojavov, ki spremljajo starost, nesposobne za samostojno življenje; osebe s statusom invalida, ki po oceni pristojne komisije ne zmorejo samostojnega življenja, če stopnja in vrsta njihove invalidnosti omogočata občasno oskrbo na domu; druge invalidne osebe, ki jim je priznana pravica do tuje pomoči in nege za opravljanje večine življenjskih funkcij; kronično bolne in osebe z dolgotrajnimi okvarami zdravja, ki nimajo priznanega statusa invalida, pa so po oceni pristojnega centra za socialno delo brez občasne pomoči druge osebe nesposobne za samostojno življenje; hudo bolni otrok ali otrok s težko motnjo v telesnem ali težko in najtežjo motnjo v duševnem razvoju, ki ni vključen v organizirane oblike varstva.
Storitev se začne na zahtevo upravičenca ali njegovega zakonitega zastopnika. Najprej se ugotovi upravičenost do storitve, pripravi in sklene se dogovor o obsegu, trajanju in načinu opravljanja storitve ter organizira uvodna srečanja med izvajalcem in upravičencem ali družino. Drugi del storitve zajema neposredno izvajanje storitve na domu upravičenca po dogovorjenih vsebinah in v dogovorjenem obsegu.
Kakšna je pri tem vloga občine?
Zakon o socialnem varstvu občini nalaga pristojnost organiziranja in sofinanciranja storitve. V zvezi z organizacijo je občina dolžna pogodbeno pooblastiti pristojni Center za socialno delo za izvajanje strokovne priprave, vodenja in koordiniranja, v nadaljevanju pa tudi določiti neposrednega izvajalca storitve, kamor Center za socialno delo lahko napotuje uporabnike. Glede financiranja pa je občina dolžna v svojem proračunu zagotoviti sredstva za najmanj 50 odstotkov subvencije k ceni storitve in v višini, za katero je upravičenec delno ali v celoti oproščen plačila. Pomoč se financira iz proračuna občine, na območju katere ima upravičenec prijavljeno stalno prebivališče.
Kaj je občina Preddvor že storila na tem? Oktobra je bila sklenjena pogodba s Centrom za socialno delo v Kranju, pridobljeni pa sta bili dve ponudbi za izvajanje pomoči, in sicer Doma starejših občanov Kranj in Doma starejših občanov Preddvor. Pogodba o izvajanju sicer še ni bila sklenjena, dogovorjeno pa je bilo, da se storitev najprej predstavi in ugotovi potreba po uvedbi, oddana pa je bila tudi potreba po zaposlitvi delavca po programu javnih del za neposredno terensko izvajanje.
Kakšna naj bi bila cena storitve za uporabnika? Po V ponudbi, ki so jo pripravili odgovorni v Domu starejših občanov Preddvor z datumom 31. avgusta 2007, je predvidena povprečna vrednost subvencije občine za efektivno uro neposredne socialne oskrbe v višini 70 odstotkov cene storitve. Poleg tega je neposredni uporabnik še vedno dolžan plačati razliko 30 odstotkov, pri čemer je predlagana cena 4,84 evra na uro, ob nedeljah 6,78 evra na uro, na dan državnega praznika in dela prostega dne pa 7,26 evra na uro. Predlagana cena storitve na vključuje stroškov prevoza, vzdrževanja vozil, kosila … Morebiti le pripomba, da so cene nižje od veljavnih cen v nekaterih sosednjih občinah, kjer se storitev že izvaja.
Oskrba doma ali v domu
Za primerjavo in v razmislek interesentom smo poprosili izvajalca institucionalnega varstva v občini, Dom starejših občanov, da nam predstavi svojo dejavnost ter cene njihovih storitev. Zaradi primerljivost s storitvijo »Pomoč na domu« jih tudi v celoti objavljamo. Zanimivo je, da je strošek uporabnika pomoči na domu ob predvideni ceni in ob koriščenju dveh ur storitve večji, kot vključitev v 8 urno dnevni varstvo doma (oskrba I), vključitev v 8 urno oskrbo III pa le nekoliko večja od treh efektivnih ur pomoči na domu.
Ne glede na predstavljena dejstva pa pristojnost organizacije storitve občini ostaja. Kar nekajkrat do sedaj so se pojavljali interesenti za uporabo, vendar je ob predstavitvi stroška interes hitro zamrl. Občina svojih obveznosti ne zavrača, ne želi pa sklepati pogodb za dodatne obveznosti, dokler ni resnih kandidatov za uporabo te storitve. Občane poziva, da v primeru resne zainteresiranosti za uporabo storitve najkasneje do 15. januarja 2008 občini Preddvor predložijo izpolnjen vprašalnik, ki je dostopen na spletni strani www.preddvor.si ali v sprejemni pisarni občine. Rezultat take poizvedbe bo pogojeval sklenitev pogodbe o izvajanju. Morebitne dodatne informacije so na voljo pri občinski upravi (Marko Bohinec).