Dr. Janez Bešter je raziskovalec Inštituta za ekonomska raziskovanja.

Preseganje klasičnih meja podjetij

Pogosto govorimo o konkurenčnosti narodnih gospodarstev, posameznih panog, se primerjamo z drugimi državami, ugotavljamo spremembe na svetovnih lestvicah konkurenčnosti. Premalokrat pa se zavedamo, da je konkurenčnost na ravni narodnih gospodarstev in panog dejansko le odraz konkurenčnosti posameznih podjetij.

Države morajo skrbeti za poslovno ugodno okolje s primerno infrastrukturo in primerno ravnijo pravne varnosti. V njihovi domeni je tudi že nekoliko bolj problematično pospeševanje inovacijske dejavnosti podjetij s subvencijami, davčnimi olajšavami in podobnimi ukrepi. Vendar pa nič od tega ne more nadomestiti inovativnosti, ustvarjalnosti in ambicioznosti samih podjetij.

Kadar merimo konkurenčnost na ravni panog ali te primerjamo med seboj, se bistvo izgublja v povprečjih. Tisto, kar bi nas moralo zanimati, pa niso povprečja, ampak podjetja, ki izstopajo v pozitivnem smislu, ki vlečejo ta povprečja navzgor. V čem se razlikujejo od drugih podjetij v istih dejavnostih – zakaj rastejo hitreje, ustvarjajo večje dobičke, zakaj nekatera podjetja dosegajo vrhunske poslovne rezultate celo v dejavnostih, ki so na splošno v krizi? To so vprašanja, na katera si mora odgovoriti vsako posamezno podjetje.

Ob njih se ponujajo dokaj klasični odgovori: večja vlaganja v raziskave in razvoj, višja tehnološka raven izdelkov in storitev, izvoz na zahtevne globalne trge in podobno. Vendar se svet spreminja, tudi poslovni in tudi vse našteto danes ni več dovolj za uspeh.

V svetu najdemo številna podjetja, ki so si med seboj podobna po tehnoloških sposobnostih, izdelkih in storitvah, celo v marketingu, obvladovanju stroškov, pa vendar so med njimi velike razlike. Nekatera od njih hitro rastejo, druga stagnirajo ujeta na lokalnih trgih, obsojena na brezkončni boj z obvladovanjem stroškov, tretja pa podirajo vse rekorde v poslovni zgodovini človeštva, postajajo globalno prepoznavna (Microsoft, Google, Yahoo, eBay pa tudi Nokia, Sony, Apple – da naštejem le nekaj od teh).

Kaj je tisto kar najboljša podjetja razlikuje od drugorazrednih igralcev na globalnem trgu konkurenčnosti? Vse pogosteje so to njihovi inovativni poslovni modeli. Povedano preprosto: gre za način, kako zna podjetje razvijati in uporabljati svoje vire, da bi kupcem ponudilo več od njihove konkurence in hkrati ustvarilo večje dobičke. Danes ni dovolj, da zna podjetje proizvesti tehnično odlične izdelke in so ti primerno oblikovani ter primerno marketinško podprti – to vse so vstopni pogoji, brez katerih ne gre. Med dobrimi pa izstopajo drugačni, takšni, ki so inovativni tudi v svojih poslovnih modelih, ne le v ključnih tehnologijah.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

GG Plus / nedelja, 4. julij 2021 / 14:49

Likovno umetnost je izbrala že kot otrok

»Mavov bom!« je bila o svojem slikarskem poslanstvu že v ranem otroštvu prepričana Melita Vovk (1928–2020). S kakšno odličnostjo in miselno širino je opravljala svoj poklic in kako zanimivo življenjsk...

Objavljeno na isti dan


Zanimivosti / sobota, 5. februar 2011 / 07:00

Najpogumnejši zaplavali v mrzlem Blejskem jezeru

Bled - Tekmovanje za pokal Bleda v zimskem plavanju so odpovedali, ker ni bilo dovolj prijav, a so danes vseeno izvedli krajšo ekshibicijsko predstavitev zimskega plavanja. Tako...

Zanimivosti / sobota, 5. februar 2011 / 07:00

4. mednarodni balonarski festival Bled 2011

Bled - Minuli petek se je na Bledu začel tridnevni 4. mednarodni balonarski festival. Sodelovalo je več kot deset tujih in domačih balonov, ki so s svojo barvitostjo in zanimivim...

Prosti čas / sobota, 5. februar 2011 / 07:00

Povej, kaj sanjaš

»S fantom sva v neki gostilni, kjer naju hoče slikati neki novinar. Skrila sem se za fantov hrbet, ker nisem želela biti na sliki, novinar je nato slikal fanta in v objektiv zajel njegov profi...

Humor / sobota, 5. februar 2011 / 07:00

Ta je dobra

Prepoznal jo je V spomin na stare dni je Mujo kupil Viagro in to takoj javil Fati. Ko je prišel domov, je popil tabletko in one se mu je dvignil.

Prosti čas / sobota, 5. februar 2011 / 07:00

Obiskal jo je Abraham

Jolanda Podobnik je pred kratkim na Visokem pri Kranju praznovala petdesetletnico. Rodila se je 29. decembra, svojih petdeset pa je praznovala v krogu sorodnikov in prijateljev....