Preseganje klasičnih meja podjetij
Pogosto govorimo o konkurenčnosti narodnih gospodarstev, posameznih panog, se primerjamo z drugimi državami, ugotavljamo spremembe na svetovnih lestvicah konkurenčnosti. Premalokrat pa se zavedamo, da je konkurenčnost na ravni narodnih gospodarstev in panog dejansko le odraz konkurenčnosti posameznih podjetij.
Države morajo skrbeti za poslovno ugodno okolje s primerno infrastrukturo in primerno ravnijo pravne varnosti. V njihovi domeni je tudi že nekoliko bolj problematično pospeševanje inovacijske dejavnosti podjetij s subvencijami, davčnimi olajšavami in podobnimi ukrepi. Vendar pa nič od tega ne more nadomestiti inovativnosti, ustvarjalnosti in ambicioznosti samih podjetij.
Kadar merimo konkurenčnost na ravni panog ali te primerjamo med seboj, se bistvo izgublja v povprečjih. Tisto, kar bi nas moralo zanimati, pa niso povprečja, ampak podjetja, ki izstopajo v pozitivnem smislu, ki vlečejo ta povprečja navzgor. V čem se razlikujejo od drugih podjetij v istih dejavnostih – zakaj rastejo hitreje, ustvarjajo večje dobičke, zakaj nekatera podjetja dosegajo vrhunske poslovne rezultate celo v dejavnostih, ki so na splošno v krizi? To so vprašanja, na katera si mora odgovoriti vsako posamezno podjetje.
Ob njih se ponujajo dokaj klasični odgovori: večja vlaganja v raziskave in razvoj, višja tehnološka raven izdelkov in storitev, izvoz na zahtevne globalne trge in podobno. Vendar se svet spreminja, tudi poslovni in tudi vse našteto danes ni več dovolj za uspeh.
V svetu najdemo številna podjetja, ki so si med seboj podobna po tehnoloških sposobnostih, izdelkih in storitvah, celo v marketingu, obvladovanju stroškov, pa vendar so med njimi velike razlike. Nekatera od njih hitro rastejo, druga stagnirajo ujeta na lokalnih trgih, obsojena na brezkončni boj z obvladovanjem stroškov, tretja pa podirajo vse rekorde v poslovni zgodovini človeštva, postajajo globalno prepoznavna (Microsoft, Google, Yahoo, eBay pa tudi Nokia, Sony, Apple – da naštejem le nekaj od teh).
Kaj je tisto kar najboljša podjetja razlikuje od drugorazrednih igralcev na globalnem trgu konkurenčnosti? Vse pogosteje so to njihovi inovativni poslovni modeli. Povedano preprosto: gre za način, kako zna podjetje razvijati in uporabljati svoje vire, da bi kupcem ponudilo več od njihove konkurence in hkrati ustvarilo večje dobičke. Danes ni dovolj, da zna podjetje proizvesti tehnično odlične izdelke in so ti primerno oblikovani ter primerno marketinško podprti – to vse so vstopni pogoji, brez katerih ne gre. Med dobrimi pa izstopajo drugačni, takšni, ki so inovativni tudi v svojih poslovnih modelih, ne le v ključnih tehnologijah.