Dr. Janez Bešter je raziskovalec Inštituta za ekonomska raziskovanja.

Preseganje klasičnih meja podjetij

Pogosto govorimo o konkurenčnosti narodnih gospodarstev, posameznih panog, se primerjamo z drugimi državami, ugotavljamo spremembe na svetovnih lestvicah konkurenčnosti. Premalokrat pa se zavedamo, da je konkurenčnost na ravni narodnih gospodarstev in panog dejansko le odraz konkurenčnosti posameznih podjetij.

Države morajo skrbeti za poslovno ugodno okolje s primerno infrastrukturo in primerno ravnijo pravne varnosti. V njihovi domeni je tudi že nekoliko bolj problematično pospeševanje inovacijske dejavnosti podjetij s subvencijami, davčnimi olajšavami in podobnimi ukrepi. Vendar pa nič od tega ne more nadomestiti inovativnosti, ustvarjalnosti in ambicioznosti samih podjetij.

Kadar merimo konkurenčnost na ravni panog ali te primerjamo med seboj, se bistvo izgublja v povprečjih. Tisto, kar bi nas moralo zanimati, pa niso povprečja, ampak podjetja, ki izstopajo v pozitivnem smislu, ki vlečejo ta povprečja navzgor. V čem se razlikujejo od drugih podjetij v istih dejavnostih – zakaj rastejo hitreje, ustvarjajo večje dobičke, zakaj nekatera podjetja dosegajo vrhunske poslovne rezultate celo v dejavnostih, ki so na splošno v krizi? To so vprašanja, na katera si mora odgovoriti vsako posamezno podjetje.

Ob njih se ponujajo dokaj klasični odgovori: večja vlaganja v raziskave in razvoj, višja tehnološka raven izdelkov in storitev, izvoz na zahtevne globalne trge in podobno. Vendar se svet spreminja, tudi poslovni in tudi vse našteto danes ni več dovolj za uspeh.

V svetu najdemo številna podjetja, ki so si med seboj podobna po tehnoloških sposobnostih, izdelkih in storitvah, celo v marketingu, obvladovanju stroškov, pa vendar so med njimi velike razlike. Nekatera od njih hitro rastejo, druga stagnirajo ujeta na lokalnih trgih, obsojena na brezkončni boj z obvladovanjem stroškov, tretja pa podirajo vse rekorde v poslovni zgodovini človeštva, postajajo globalno prepoznavna (Microsoft, Google, Yahoo, eBay pa tudi Nokia, Sony, Apple – da naštejem le nekaj od teh).

Kaj je tisto kar najboljša podjetja razlikuje od drugorazrednih igralcev na globalnem trgu konkurenčnosti? Vse pogosteje so to njihovi inovativni poslovni modeli. Povedano preprosto: gre za način, kako zna podjetje razvijati in uporabljati svoje vire, da bi kupcem ponudilo več od njihove konkurence in hkrati ustvarilo večje dobičke. Danes ni dovolj, da zna podjetje proizvesti tehnično odlične izdelke in so ti primerno oblikovani ter primerno marketinško podprti – to vse so vstopni pogoji, brez katerih ne gre. Med dobrimi pa izstopajo drugačni, takšni, ki so inovativni tudi v svojih poslovnih modelih, ne le v ključnih tehnologijah.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Šport / petek, 16. december 2016 / 13:10

Lokostrelci bodo tekmovali v Šenčurju

Šenčur – Jutri, 17. decembra, Lokostrelski klub Šenčur organizira tekmovanje, ki med drugim šteje za slovenski dvoranski pokal. Nanj se je do sedaj prijavilo že 180 tekmovalk in tekmovalcev v vseh...

Objavljeno na isti dan


Kultura / ponedeljek, 21. marec 2011 / 07:00

Barve, njen notranji glas

V razstavnem salonu Dolik na Jesenicah je na ogled razstava slik članice društva, likovnice Marte Gašperlin.

Prosti čas / ponedeljek, 21. marec 2011 / 07:00

Povej, kaj sanjaš

»Že nekaj časa se odločam, kam naj bi usmerila svoje življenje v prihodnjih letih. Zadnja leta sem bila z otroki doma, zdaj pa so vsi toliko odrasli, da so že v šoli, in jaz si želim svojo ene...

GG Plus / ponedeljek, 21. marec 2011 / 07:00

Šepetalnica za veter (39)

Katji se je zdelo, da tistega večera nikakor ne bodo potihnili glasovi v hiši, ali vsaj tisti zvoki, ki bi jo prepričali, da stari Lužnik še vedno brklja naokoli, in se ne more odločit...

GG Plus / ponedeljek, 21. marec 2011 / 07:00

Ena je groza

Minili sta že dve leti od groznega odkritja tistega, kar je bilo zazidano v opuščenem rudniku v Hudi jami; slovenska javnost je za to zvedela 3. marca 2009, celovški Kleine Zeitung je odkritje ra...

Zanimivosti / ponedeljek, 21. marec 2011 / 07:00

Modna revija

Radovljica - V sredo zvečer so se po modni brvi, postavljeni v baročni dvorani radovljiške graščine, sprehodili prav malce drugačni manekeni in manekenke, kot smo jih vajeni. Mod...