Šestdeset tisoč klicev na leto
V kranjskem regijskem centru za obveščanje prejmejo na leto 60 tisoč klicev na številko za klic v sili 112, ki jo v Sloveniji uporabljamo že deset let.
Kranj – Prvega januarja je minilo deset let, odkar so v Sloveniji (med prvimi v Evropi) uvedli enotno evropsko številko za klic v sili 112, ki je zamenjala dotedanje interventne številke 93 (reševalci), 94 (gasilci) in 985 (center za obveščanje). Številka 112 je torej namenjena vsem, ki potrebujejo kakršnokoli hitro pomoč reševalcev – gasilskih, zdravstvenih, gorskih, jamarskih in podobno, medtem ko na številki 113 prikličete operativno komunikacijski center oziroma policijo.
Kdorkoli torej zavrti vse bolj poznano trimestno klicno številko in ga glas na drugi strani ogovori s »112, klic v sili«, vstopi v enoten sistem za odkrivanje in spremljanje naravnih in drugih nesreč, alarmiranje in vodenje reševalnih akcij. V tem sistemu v Sloveniji deluje trinajst Regijskih centrov za obveščanje, ki delujejo pod okriljem Uprave RS za zaščito in reševanje. Mednje sodi tudi center v Kranju, ki deluje na lokaciji gasilsko reševalnega centra na Bleiweissovi ulici 34 v Kranju.
»Regijski center za obveščanje v Kranju je za ljubljanskim drugi največji v državi, tako po številu klicev kot po specifičnosti intervencij. Pokrivamo 18 občin s približno 200 tisoč prebivalci, osem postaj nujne medicinske pomoči, deset postaj gorske reševalne službe, jamarsko reševalno službo, dve enoti podvodne reševalne službe, enote reševalnih psov, enoto za varstvo pred neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi ter kar 126 gasilskih enot, od katerih sta dve poklicni – v Kranju in na Jesenicah,« je pojasnil Jernej Hudohmet, vodja kranjskega regijskega centra. Vsakodnevno regijski center tudi kontaktira s komunalnimi podjetji (npr. težave s pitno vodo), inšpekcijskimi službami in podobno, zadolženi pa so tudi za javno alarmiranje.
Čeprav se še pogosto zgodi, da klicatelji ne vedo natančno, koga so poklicali na številko 112, pa se število klicev na regijski center vsako leto povečuje. Na leto tako v Kranju prejmejo že približno 60 tisoč klicev, na podlagi katerih se izvede približno 1.800 gasilskih intervencij, 3.300 intervencij nujno medicinske pomoči, približno 160 posredovanj gorskih reševalcev in 100 reševanj s pomočjo helikopterja.
»Klic na 112 lahko reši življenja, zato je zelo pomembno, da zna klicatelj čimbolj opisati osnovne podatke o nesreči. Torej, kdo kliče, kaj, kje in kdaj se je zgodilo, koliko je ponesrečencev, kakšne so njihove poškodbe in kakšne so okoliščine na kraju nesreče. Le tako se bo naš operativec hitro odločil, pomoč katerih reševalnih enot je potrebna. Dokler še nimamo usposobljenega avtomatičnega lociranja klicatelja, kar je sicer že obljubljeno, je zelo pomembno, da klicatelj kraj nesreče opiše čim bolj razumljivo. Torej kot nekomu, ki še nikdar ni bil tam,« opozarja Hudohmet.
V kranjskem regijskem centru, v katerem poleg njega delajo še njegov namestnik in sedem operativcev, večkrat prejmejo tudi lažne prijave nesreč. »Reševanje takih primerov predamo policiji. Vsak lažni klic je namreč za nas breme in nam jemlje dragoceni čas, lahko bi se zgodilo, da bi zaradi ukvarjanja z lažno prijavo ogrozili življenje nekoga tretjega, ki je resnično hudo ponesrečen,« je pojasnil Hudohmet. Več informacij o sistemu varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami ter številki 112 lahko preberete na spletni strani http://www.sos112.si/.