Bijemo bitko z ekrani
V Zavodu Kres so lani začeli izvajati projekt Živi ŽIVO – ŽIvljenjske Veščine Odraščanja, preventivni program za preprečevanje digitalne zasvojenosti otrok in mladine ter dvig digitalnih kompetenc.
S prijatelji pedagogi smo pri delu v vrtcu in šoli prepoznali alarmantno situacijo digitalne zasvojenosti, saj mladim že v vrtcu pešajo življenjske veščine, empatija, sodelovanje, pozornost, koncentracija, vztrajnost, ustvarjalnost ...« je pojasnila Katka Žbogar iz Zavoda Kres in dodala, da so skupaj ugotavljali, da digitalne tehnologije danes predstavljajo vse večji del življenja mladih. »Gre za nov pojav sodobne družbe, ki se intenzivno stopnjuje in alarmantno kliče po sistemski urejenosti s konkretnimi rešitvami.«
To jih je spodbudilo, da so zasnovali projekt Živi ŽIVO – ŽIvljenjske Veščine Odraščanja, pri katerem so se povezali z društvom U3 iz Škofje Loke in podjetjem Invida, za projekt pa jim je uspelo pridobiti tudi sredstva Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja v okviru LAS Loškega pogorja. »S predavanji za stroko, širšo javnost in starše ter delavnicami, e-platformo in podobnim želimo zgraditi 'zlati most' med dvema pomembnima poloma, in sicer preventivo pred digitalno zasvojenostjo na eni strani ter digitalno kompetenco in digitalnim opismenjevanjem na drugi strani,« je razložila Katka Žbogar. Glavna ideja, ki ji pri tem sledijo, je, da odrasli, ki vodimo otroke v svet, vzpostavimo »zdravo mejo« – kdaj, kje in koliko časa namenimo digitalnim tehnologijam ob zavedanju, da so te tehnologije sicer super orodje, ampak morajo imeti tako kot vse ostalo jasno mesto in prostor v družini, med prijatelji ...
A vse se je znova obrnilo na glavo z epidemijo covida-19. »Čas, ki ga otroci v povprečju preživijo pred ekrani, je narasel za 66 odstotkov, pri čemer skok ni le posledica šolanja na daljavo,« opozarja Katka Žbogar in dodaja, da ima nekritična raba tehnologije dokazano epidemične razsežnosti. »To, kar v tehnološkem smislu razumemo kot napredek, ob neustrezni rabi prinaša resne primanjkljaje na kognitivni, duševni in telesni ravni.« Zato so se v sodelovanju z Združenjem KUD Parzival lotili še novega projekta, ki so ga naslovili Rane ekrana. »Skratka, ne bomo tiho, ampak glasni za otroke in mladino, za dolgčas, za pripovedovanje pravljic ob ognjišču, za resnične življenjske izkušnje,« je poudarila Katka Žbogar in izpostavila, da danes starši bijemo bitko z ekrani in kvarimo odnose, namesto da bi bilo otrokom vsaj malo dolgčas in bi iz svojih lastnih moči prišli do odličnih idej.