Mreže prevozov za starejše na Gorenjskem še ni, v nekaterih občinah so se znašli sami. / Foto: Primož Pičulin

Mreže prevozov na Gorenjskem še ni

Naši bralci nas pogosto sprašujejo, ali kje na Gorenjskem obstaja možnost brezplačnih prevozov za starejše. Pred leti je namreč v Škofji Loki zaživela mreža Matija, ki je pod imenom Prostofer (prostovoljni šofer) ponujala takšne prevoze.

Kranj – Od tega je kakih pet let, vendar mreže Matija pod tem imenom ni več, pač pa ideja živi naprej pod imenom Zlata mreža, ki v prestolnici in še nekaterih krajih po Sloveniji ponuja prevoze starejšim, smo izvedeli od Iztoka Polaka, ki je pred petimi leti skupaj z Borisom Koprivnikarjem (zdaj že nekdanjim ministrom za javno upravo) v Škofji Loki začel z mrežo Matija. Polak, zdaj prostovoljni sodelavec Zlate mreže, pravi, da v Škofji Loki trenutno ni mreže prevozov, se pa z Občino Škofja Loka o njej dogovarjajo.

Možnost prevoza z električnimi vozili

»Zlate mreže na Gorenjskem žal še ni. Dogovarjali smo se z županom v Medvodah, kjer imamo tudi zlati kotiček, vendar za zdaj še ni prišlo do dogovora,« nam je pred časom odgovoril Miha Bogataj iz Zlate mreže in tudi pojasnil, za kakšno dejavnost gre: »Storitev je za upokojence povsem brezplačna, klice pa naročajo preko klicnega centra na brezplačno telefonsko številko. Seveda pa mora zadaj stati občina, ki pokriva pavšalni strošek klicnega centra 200 evrov na mesec. Vozilo zagotovi prav tako občina: lahko je eno od njihovih, ki jih že imajo in si jih delimo, imajo pa možnost preko naših partnerjev najeti tudi električna vozila. Tako smo hkrati še prijaznejši do okolja, občina pa nima nobenih stroškov (goriva in podobno), danes imajo skoraj vse občine e-polnilnice, ki žal več ali manj samevajo.«

Vozniki v Zlati mreži so prostovoljci, predvsem mlajši upokojenci, ki so pripravljeni pomagati. Pri organizaciji pomagajo tudi lokalna društva upokojencev, kjer skupaj organizirajo mrežo Prostoferjev. Na eno vozilo pride deset voznikov, kjer vsakdo vozi dvakrat v mesecu. Prevozi potekajo od ponedeljka do petka med 7. in 16. uro, izjemoma tudi kasneje. In kako spodbujajo prostovoljne voznike? »Tiste, ki prevozijo največ kilometrov, tudi nagrajujemo skupaj z našim partnerjem, tako da jim damo Mercatorjeve darilne bone. Zanje tudi organiziramo tečaje varne vožnje, razna izobraževanja in podobno. Naši uporabniki pa so predvsem socialno šibkejši upokojenci, tisti, ki nimajo vozniškega izpita in nimajo nobenih svojcev v bližini, ki bi jih lahko peljali, oziroma tisti, ki nimajo povezav z javnimi prevoznimi sredstvi ali pa so od njih preveč oddaljeni. Potrebujejo zlasti prevoze do zdravnika (do zdravstvenih domov), v razne javne ustanove za urejanje dokumentov, včasih tudi po nakupih hrane, vedno pa to storitev izvajamo lokalno. Izven meja občine gre le izjemoma s potrditvijo občine. Na vozilih damo možnost tudi oglaševanja lokalnim podjetnikom in ostalim družbam, ki čutijo družbeno odgovornost in tako podpirajo dejavnost, da finančno pomagajo občini pri pokrivanju stroškov.«

Bogataj še dodaja, da so septembra vsem občinam na Gorenjskem poslali ponudbo Prostofer.

Prevozi za upokojence in invalide

Če na Gorenjskem ni neke skupne organizacije za prevoze starejših, pa so se organizirali v nekaterih občinah. Tako sta letos poleti v Bohinju Društvo upokojencev Bohinjska Bistrica, društvo Invalid Bohinj v sodelovanju z Občino Bohinj in Turističnim društvom Bohinj začeli z nudenjem prevoza starejšim občanom Bohinja in invalidom, ki si ne morejo sami zagotoviti prevoza za obisk zdravnika ali pa nujnejšega opravka. Prevoze naj bi izvajali prostovoljci, člani obeh omenjenih društev, in sicer z električnim vozilom, ki ga ima v najemu Turistično društvo Bohinj. Če bi bil ta zaseden, pa bi vozili tudi z osebnimi vozili prostovoljcev.

Vozniki tudi spremljevalci

V Društvu upokojencev Radovljica brezplačne prevoze starejših organizirajo že drugo leto. »To aktivnost izvajamo trije prostovoljci. Usluge je uporabilo 12 različnih uporabnikov. V letu 2018 smo opravili skupaj 29 prevoznih uslug. Pretežno naše usluge, razen redkih izjem, opravljamo na Gorenjskem, v območju od Kranja do Jesenic. Usluge so za uporabnike brezplačne. Izvajalci usluge opravljamo kot prostovoljci z lastnim vozilom in zato ne zahtevamo in tudi ne dobimo nobenega plačila. Dostikrat smo istočasno tudi v vlogi spremljevalca ali pomagamo pri prenosu v trgovini nabavljenih artiklov. Postopek naročila prevoza je za uporabnike enostaven. V mesečnih obvestilih, ki jih dobijo vse družine, ki imajo upokojence v DU Radovljica, so navedene telefonske številke izvajalcev prevozov. Naročniku prevoza je tako treba poklicati eno od navedenih telefonskih številk in se dogovoriti neposredno z izvajalcem prevoza. Po dosedanjih izkušnjah ugotavljamo, da so uporabniki uslug zadovoljni in predvsem hvaležni, da so zadovoljivo rešili svoje potrebe. Prav tako smo zadovoljni tudi izvajalci uslug, ko vidimo hvaležnost in zadovoljstvo uporabnikov,« je o organizaciji prevozov v okviru DU Radovljica natančen Franc Renko.

Iz kranjskega društva upokojencev so nam odgovorili, da takih prevozov ne izvajajo, medtem ko drugih odgovorov nismo dobili. Pozornost nam je zbudila tudi zanimiva skovanka »gerobus«, po kateri bi sodili, da gre za vožnje starejših. Vendar ni tako. Gerobus je bil projekt, ki so ga razvili v okviru regijskega geronotološkega društva in je bil odobren pred enim letom s strani LAS Gorenjske košarice. V njem pa ne gre za prevoze starejših, pač pa za celostno preventivno akcijo, ki je bila oblikovana v konceptu podpore osnutku dolgotrajne oskrbe starejših, nam je pojasnila Anamarija Kejžar, dosedanja direktorica Doma Petra Uzarja Tržič.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gorenjska / petek, 15. maj 2020 / 09:16

Slovo velikana alpinizma

V 84. letu starosti je v začetku tedna umrl Mengšan Tone Škarja, ki je s svojim delom pustil neizbrisen pečat v slovenskem in svetovnem planinstvu in alpinizmu. Bil je tvorec slovenskih himalajskih zg...

Objavljeno na isti dan


Cerklje na Gorenjskem / torek, 10. oktober 2006 / 06:00

Gostovanje argentinske Pristave

Slovenska gledališka skupina Pristava iz Buenos Airesa v Argentini je gostovala tudi v Cerkljah in Podbrezjah.

Šenčur / torek, 10. oktober 2006 / 06:00

Obnovljena šenčurska šola

Osnovna šola Šenčur je v zadnjih dveh letih dobila povsem novo, sodobno podobo.

Mengeš / torek, 10. oktober 2006 / 06:00

Mengeš potrebuje obvoznico

Mengeš - Mengeš je prometno eno najbolj obremenjenih mest v Sloveniji. Skozenj teče promet s Štajerske proti Ljubljani in Gorenjski, veliko je tudi tranzitnega prometa....

Zanimivosti / torek, 10. oktober 2006 / 06:00

Srečanje psov meščančkov

Kranj - Pred vrtnim centrom Kalia na Zlatem polju v Kranju so v soboto dopoldne izbirali najbolj simpatičnega, največjega, najmanjšega in najbolj ubogljivega mešančka. Zbralo se je...

Cerklje na Gorenjskem / torek, 10. oktober 2006 / 06:00

Pravi kmet ne rabi fitnesa

Če bi potencialne slovenske misice in mistri vedeli, da je nagrada na izboru Lepotice in Fanta slovenskega podeželja najprej obisk Brazilije, potem šele John Deere, bi si vsi omislili kmetijo.