Sonja Prevc pri osemdesetih še vedno šofira. Na leto prevozi okrog štiri tisoč kilometrov. V teh letih je doživela en karambol, prav pred jeseniško policijsko postajo je avtu pred seboj "priletela" v zadnji del, plačala pa je tudi dve kazni zaradi prehitre vožnje.

Za volanom pri osemdesetih

Po slovenski zakonodaji se vozniško dovoljenje izda do dopolnjenega osemdesetega leta starosti. Kasneje dovoljenje podaljšujejo na osnovi zdravniškega spričevala. Pa so vozniki, stari osemdeset let in več, še sposobni voziti?

Prometne nesreče, v katerih so udeleženi starejši vozniki, se pogosteje zgodijo na križiščih, še posebej pri zavijanju na levo, ko se morajo vozniki hitro odločiti, ali se bodo ustavili ali nadaljevali, kaže statistika. Vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil se izda z veljavnostjo do 80. leta starosti. Od 80. leta starosti se podaljšuje veljavnost vozniškega dovoljenja upravičencu, ki predloži zdravniško spričevalo, da je telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila določene kategorije.

»Starejšemu posamezniku pomeni imeti avtomobil in ga voziti več kot zgolj možnost, da se pripelje do cilja. Pomeni svobodo izbire, kdaj in kam bo šel … Voziti avtomobil je simbol avtonomnosti in vključenosti v mobilno družbo. Z vidika spoštovanja posameznika je potrebno storiti čim več, da vsak ostane voznik, dokler je lahko varen voznik,« je ob nedavni akciji, namenjeni varnosti starejših voznikov v prometu, dejal Ljubo Zajc, direktor Javne agencije za varnost prometa. Akciji so dali slogan Starejše ohranimo mobilne in njihovo mobilnost varno. Kot kažejo podatki, imajo starejši vozniki veliko vozniških izkušenj, vozijo bolj umirjeno, preudarno, načrtujejo vožnjo in v večji meri ločujejo vožnjo in uživanje alkohola. Toda na drugi strani je ogroženost voznikov, starejših od 75 let, bistveno večja od voznikov srednjih let. Eden od razlogov je zagotovo ta, da starejši vozniki na leto prevozijo sorazmerno majhno število kilometrov. Med njimi ni malo tako imenovanih »nedeljskih« voznikov, ki po mnenju mnogih s počasno vožnjo in počasnim reagiranjem ovirajo in s tem ogrožajo promet. Poleg tega se je gostota prometa v zadnjih letih močno povečala, hitrosti so večje, prišlo je do sprememb pravil in signalizacije. Pri starejših pa je treba upoštevati še zdravstvene omejitve, saj reagirajo počasneje, številni imajo težave z vidom in sluhom, nekateri jemljejo tudi zdravila …

 

 

»Punca, merkaj se!«

Ena od voznic, ki še vedno vozijo tudi po dopolnjenem osemdesetem rojstnem dnevu, je Sonja Prevc z Jesenic. Čila in mladostna gospa s svojim citroënom saxojem na leto naredi okrog štiri tisoč kilometrov. Še pred nekaj leti se je večkrat na leto odpeljala na Krk, zadnje čase pa gre z avtom večinoma po opravkih, na pokopališče, v trgovino … »Peljem se na Bled, v Radovljico, Mojstrano, Planico … Vinjete nimam, ker je ne potrebujem. Za krajše razdalje ne obremenjujem otrok, ki živijo drugje, želim biti samostojna, medtem ko jih za daljše poti vendarle poprosim, da me peljejo,« je povedala. Ker je aprila letos dopolnila osemdeset let, ji je vozniško dovoljenje poteklo in morala je opraviti zdravniški pregled, ki je vključeval tudi test psihofizičnih sposobnosti, da je prejela zdravniško spričevalo, da je telesno in duševno zmožna za vožnjo motornega vozila. Izpit so ji zdaj podaljšali za leto dni. »Dejstvo je, da nam starejšim voznikom sposobnosti upadajo in sama pri sebi vidim, da nimam več take šoferske kondicije, kot sem jo imela. Zlasti poleti, ko je velik promet, si večkrat rečem: 'Punca, merkaj se!' Res pa je, da je redko kdo tako preudaren, da ne bi več sedel za volan, ko bi začutil, da ni več sposoben voziti. Marsikdo misli, da še dobro vozi, pa v resnici ne,« je povedala sogovornica. Kot meni, bi bilo dobro, če bi starejši vozniki že po 65. letu starosti opravili kakšen dodaten preizkus teoretičnega in praktičnega znanja, denimo na poligonu. »Zavedam se, da smo starejši vozniki lahko cokla v prometu, saj nimamo več takšnih refleksov. Včasih sem vozila, kot bi plavala, danes pa veliko bolj počasi in s pametjo,« je povedala. A hkrati ji ta del samostojnosti, ki ji ga prinaša samostojna vožnja, veliko pomeni in se ji ne bi rada odrekla. Vsaj dokler bo zdrava in se bo čutila sposobna voziti, je še dodala.

 

 

Treba je torej najti neko srednjo pot med željo in pravico starejših, da ostanejo samostojni in mobilni, ter med potrebo po varni udeležbi starejših v prometu. Pri tem pa je, tako Ljubo Zajc iz Javne agencije za varnost prometa, potrebna tudi večja strpnost in tolerantnost drugih, mlajših udeležencev v prometu do starejših. »Pozivamo vse voznike in voznice na slovenskih cestah, naj bodo do starejših voznikov in voznic tolerantni in kjer se le da, da jim pomagajo, da bodo ti čim dlje samostojno in varno mobilni. Starejše voznike in voznice pa pozivamo, da se nam v primeru kakršnih koli dilem pri presoji lastnih vozniških sposobnosti oglasijo po elektronski pošti ali po telefonu. Skupaj z drugimi jim bomo pomagali z nasveti in tudi kako drugače,« je še povedal Ljubo Zajc.

 

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Prosti čas / sobota, 19. maj 2007 / 07:00

Dnevnik na Adijev način

Poznamo ga kot enega glavnih akterjev filma Tu pa tam, s prispevki o zanimivih poklicih je sodeloval pri oddaji o Šolski košarkarski ligi, pri E+, od februarja naprej pa v sklopu Sveta na Kanalu A pre...

Objavljeno na isti dan


Gospodarstvo / torek, 29. marec 2016 / 00:40

Slovenska platforma z islandsko podporo

Matej Rauh iz Lesc je zasnoval prvo slovensko platformo za nagradno množično financiranje Adrifund.

Kronika / torek, 29. marec 2016 / 00:39

Odredili obvezno zdravljenje

Uršula Lonka Prešeren, ki je oktobra lani v neprištevnosti ubila Ino Pličanič, mora na obvezno psihiatrično zdravljenje.

Gospodarstvo / torek, 29. marec 2016 / 00:38

Otroke spodbujali k podjetnosti

Na Osnovni šoli Predoslje so končali prvi podjetniški krožek, ki naj bi v prihodnosti potekal po vseh kranjskih osnovnih šolah. Učence so spodbujali, naj bodo nadvse podjetni.

Gospodarstvo / torek, 29. marec 2016 / 00:28

Domače ni vedno ekološko

V Združenju za ekološko kmetovanje Gorenjske ugotavljajo, da povpraševanje po ekološko pridelani hrani narašča in da domače ni vedno tudi ekološko. V prihodnje želijo urediti trženje ekološko zrejenih...

Razvedrilo / torek, 29. marec 2016 / 00:26

Fevžerjevi slovenski olimpijski heroji

Prejšnji ponedeljek so v Knjižnici dr. Toneta Pretnarja v Tržiču gostili znanega slovenskega fotografa Aleša Fevžerja. Beseda je tekla o njegovem delu, športni fotografiji in pa o njegovi knjigi Slove...