Jugoslav Petković: "Ne delaj posla le zaradi denarja, ampak se ubadaj z vsem, kar te veseli." (Foto: Tina Dokl)

Pomembni so izzivi, ne denar

Jugoslav Petković, Jeseničan, ki danes živi na Bledu, je direktor podjetij Domenca in Mimovrste. S prvim spada med najprodornejša gorenjska podjetja, z drugim raste najhitreje v regiji.

"Prijateljev na položajih nikoli nismo meli. Sem realist, zato menim, da ni tako velike ideje, ki bi ti že sama po sebi zagotovila uspeh. Lahko pa stvari delaš drugače, bolje."

Jugoslav Petković vodi razvojno podjetje Domenca in spletno trgovino Mimovrste. Obe imata tudi hčerinski podjetji, prvo Hotalot, drugo spletno videoteko iTIVI. V vseh skupaj deluje prek sto sodelavcev s povprečno starostjo 26 let. Na pot podjetništva se je podal pri rosnih osemnajstih letih.

Prvo vprašanje ne more mimo gospodarske krize. Kako se ta odraža na organizacijskem in poslovnem področju v podjetjih, ki jih vodite?

»Pomembne odločitve selimo na nižje nivoje, kar pomeni, da več moči dajemo v roke sodelavcem, ki operativno opravljajo posel. Bistvena prednost tega so hitre odločitve. Obenem spodbujamo inovativnost, podjetniški duh med zaposlenimi, da uresničujejo prepoznane priložnosti. V poslovnem delu občutimo previdnost naših kupcev, kar je očitno predvsem pri spletni trgovini Mimovrste. Ljudje danes temeljiteje premislijo o svojih nakupih.«

Torej je danes prometa manj?

»Ne. Kupci želijo o izdelkih izvedeti več, večkrat tudi preverijo ceno, kot so jo pred meseci. Še vedno pa beležimo rast prometa, smo med realnim in optimističnim planom, pesimističnega smo že odpisali. To nam zaenkrat tudi v prihodnje obeta enako agresivno rast. Glavni pokazatelj letošnjega uspeha bo jesen, ko tradicionalno beležimo presežke prodaje.«

V zadnjih mesecih so številna podjetja skrajšala delovni čas, zaprosila za subvencije, zmanjševala število sodelavcev, … Tega pri vas ni?

»V storitveni dejavnosti je nemogoče skrajševati delovni čas. Te prakse so nam relativno neznane. Naša reakcija na plaho gospodarsko situacijo je previdnost. Še predlani smo brez pomislekov nagradili sodelavke in sodelavce, lani smo najprej počakali na rezultate. Ne odpuščamo, smo pa previdni pri zaposlovanju novih moči.«

Kaj mora imeti mladenič pri osemnajstih letih, da postane samostojni podjetnik? Pogum?

»Pri teh letih težko govoriš o pogumu. Mladi tako ali tako ne poznajo strahu, saj nimajo nič izgubiti. Morda imajo nezavedni pogum. Sam sem z ustanovitvijo s. p. le zadostil formalnim pogojem, da sem lahko izstavljal račune strankam, za katere sem tako ali tako že delal. To pomeni, da sem delal nekaj, kar me veseli, vedel sem, da to lahko tudi prodam, nisem pa vedel, kako to zaračunati. Prek študentskih napotnic je bilo nekako neugledno.«

In tako se je začela zgodba …

»Bilo je vedno več novih idej, vedno več novih priložnosti, vedno več je bilo okoli mene zanimivih ljudi. Želeli smo uresničiti naše ideje, začeli smo sodelovati. Pravi začetek so bile storitvene dejavnosti prek interneta, kot so registracija domen, postavitev strežnikov za gostovanje, nato smo se organsko širili. Ena od naših storitev je postala spletna trgovina.«

Ki se je odlično prijela?

»Ne tako kot smo želeli. Z Domenco smo jo želeli prodati večjemu podjetju, saj smo verjeli, da je storitev primerna tudi za velike slovenske trgovske sisteme. Težko je potrkati na njihova vrata in povedati, da imamo boljšo rešitev, kot jo že imajo. Zato smo odprli svojo trgovino Mimovrste, želeli smo pokazati, kaj znamo. Na tem področju nam je zelo uspelo, imamo najuspešnejšo slovensko spletno trgovino Mimovrste, ki je še vedno naročnik razvojnih storitev pri Domenci.«

Kaj je najpomembnejše za uspeh? Dobra ideja, sodelavci oziroma vzdušje v podjetju, znanje, prijatelji na pravih mestih, …?

»Prijateljev na položajih nikoli nismo imeli. Sem realist, zato menim, da ni tako velike ideje, ki bi ti že sama po sebi zagotovila uspeh. Lahko pa stvari delaš drugače, bolje. Tudi spletno nakupovanje ni bila nova ideja, le prepoznali smo priložnost. Včasih je potrebno trg tudi pripraviti na novo storitev, da je ta potem lahko uspešna (npr. iTIVI).«

Vaša spletna trgovina ni edina. Zakaj je vaša uspešna?

»Bilo smo na pravem mestu ob pravem času. Sposobni smo bili reagirati na priložnost. Najpomembnejše je, da smo znali ponuditi boljšo storitev, nekaj več, tisto, kar so si kupci želeli. To je bil ključ do uspeha. Vedeli smo, kaj kupci hočejo. Prej je obstajala slaba ponudba nakupov prek spleta, mi pa smo bili neobremenjeni in vložili več kot konkurenca. Gnala nas je želja, da pokažemo, kaj znamo.«

Vaša zgodba je tako ameriška: mozoljast mulc, pri osemnajstih, v garaži, z zanimivo idejo uspe z delom na očetovem računalniku. Edina razlika je, da niste v Ameriki in lani niste izgubili milijarde dolarjev. Vas je Slovenija z majhnim trgom treznila?

»Slovensko podjetništvo je bilo v drugačni situaciji. Pri nas tveganega kapitala za tovrstne naložbe ni bilo, v Ameriki pa so nagradili prav vsako idejo, ki bi bila potencialno lahko uspešna. Vlagali so ogromno gotovine, ob krizi pa se je takšno financiranje sesulo kot hišica iz kart. Mi smo se financirali zgolj iz lastnega denarja. Vse. Brez kreditov. Prvič smo se zadolžili lani za našo poslovalnico na Jesenicah, čeprav smo prej imeli številne investicije. Zrasli smo na zdravih temeljih, hkrati pa nismo čutili nobenega pritiska s strani investitorjev. Nihče nas ni silil k dobičkom. Ti pa so bili, investirali smo jih v ljudi in nove projekte.«

Imate priporočilo za nadebudne mlade podjetnike?

»Osnovni in glavni nasvet je: Ne delaj posla le zaradi denarja, ampak se ubadaj z vsem, kar te veseli. Velikokrat me obiščejo ljudje s poslovnimi idejami z drugih področij in me skušajo prepričati, da je v njih veliko denarja. Tu načeloma zavračamo vse ideje, ki se vrtijo le okrog denarja in nas odvračajo od našega fokusa: početi to, kar je pomembno in nas hkrati veseli.«

Na kakšen način vam uspe na Jesenicah dobiti ali pridobiti mlade sodelavce?

»Za nas ni vprašanje, kaj znajo, ampak kakšni ljudje so in kaj so pripravljeni narediti. Naše primarno vodilo pri zaposlovanju je, da pri izbiri med nekom, ki veliko zna, vendar se karakterno ne ujamemo, in drugim, ki se bo moral posla šele učiti, vendar se z njim razumemo, izberemo slednjega. Gradimo na odnosih.«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Škofja Loka / ponedeljek, 13. maj 2019 / 18:10

Najbolje vdirali v tuje sefe

Na mednarodnem tekmovanju v odpiranju fizikalnih sefov na Weizmannovem inštitutu v Rehovotu v Izraelu je ekipa dijakov iz Šolskega centra Škofja Loka osvojila drugo mesto.

Objavljeno na isti dan


Kranj / torek, 31. marec 2009 / 07:00

Kriza in inovacije

Kranj - Fundacija Vincenca Drakslerja bo danes, 31. marca, pripravila brezplačno delavnico, ki je namenjena vsem predstavnikom gorenjskih nevladnih organizacij, tako zavodom, dru...

Kronika / torek, 31. marec 2009 / 07:00

Plaz pri Zalem Logu že odstranili

Kranj - Povečane padavine na Gorenjskem do včeraj popoldne niso povzročile večjih težav, če seveda odštejemo nekaj poplavljenih kleti. Največ preglavic je v nedeljo po 17. uri po...

Kronika / torek, 31. marec 2009 / 07:00

Zadnji dan v policiji

Po skoraj desetih letih se z mesta direktorja policijske uprave Kranj zaradi upokojitve poslavlja Jože Mencin.

Gorenjska / torek, 31. marec 2009 / 07:00

Gorenjske korenine upravitelja Bosne

Dosedanji avstrijski veleposlanik v Sloveniji Valentin Inzko, ki je pretekli teden kot visoki predstavnik prevzel vodenje Bosne in Hercegovine, ima gorenjske korenine. Njegova mama Marinka je Ziherlov...

Gospodarstvo / torek, 31. marec 2009 / 07:00

V četrtek stavka v LTH

Škofja Loka - Kot smo že poročali, vodstvo škofjeloške družbe Loške tovarne hladilnikov (LTH) do srede ni zagotovilo obljubljene akontacije januarskih plač niti ni bilo ponovnega...